• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

COLOUR METAPHOR IN THE ENGLISH ECONOMICAL TERMINOLOGY

Abstract

The study is devoted to investigating metaphorical nominations in the modern English economical terminology. In the mentioned terminological system there’s a persistent tendency to use adjectives-colour terms as terminological components designating economical realia. The productivity of such type of semantic term-formation makes the semantic analysis of term corpus relevant.

References

  1. Алексеева Л. М. Термин и метафора. Пермь: Изд-во Перм. ун-та, 1998. 250 с.
  2. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1992. С. 5-32.
  3. Бизнес: толковый словарь: англо-русский. М.: Инфра-М; Весь мир, 1998. 760 с.
  4. Кассирер Э. Сила метафоры // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 33-43.
  5. Кербер Е. В. Основные области-доноры немецкоязычных метафоричных терминов экономики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7 (25): в 2-х ч. Ч. 1. С. 82-84.
  6. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем / пер. с англ.; под ред. и с предисл. А. Н. Баранова. М.: Едиториал УРСС, 2004. 256 с.
  7. Мишланова С. Л. Метафора в медицинском дискурсе. Пермь: Изд-во ПТУ, 2002. 160 с.
  8. Ортега-и-Гассет X. Две великие метафоры // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 68-81.
  9. Ревина Ю. Н. Метафорическая номинация автомобильных терминов (на материале английского, немецкого и русского языков) // Омский научный вестник. 2010. № 5 (91). С. 122-124.
  10. Телия В. Н. Метафора как модель смыслопроизводства и ее экспрессивно-оценочная функция // Метафора в языке и тексте / отв. ред. В. Н. Телия. М.: Наука, 1988. С. 26-52.
  11. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). Екатеринбург: Изд-во УрГУ, 2001. 238 с.
  12. Чурилова И. Н. Метафоризация как наиболее характерный способ семантического терминообразования в театральной терминологии английского языка // Научное обозрение. 2008. № 1. С. 160-166.
  13. Шарапова Т. Н. Особенности процесса метафоризации немецкой терминологии бионики // Омский научный вестник. 2011. № 3 (98). С. 119-121.
  14. A Dictionary of Accounting. Oxford: Oxford University Press, 2005. 408 p.
  15. Cravens D. W. Strategic Marketing and Management: cases and applications. N. Y.: McGraf-Hill, 2006. 737 p.
  16. Schroeder R. G., Clark M. W., Cathey J. M. Financial Accounting Theory and Analysis. 8th edition. N. Y.: John Wiley and Sons, 2005. 595 p.

Author information

Elena Vladimirovna Kerber

Omsk State Technical University

Yuliya Evgen'evna Kosterina

Omsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • метафоризация
  • метафорическое наименование
  • термин
  • цветокомпонент
  • экономическая терминология
  • metaphorization
  • metaphorical nomination
  • term
  • colour component
  • economical terminology

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)