• Original research article
  • July 1, 2017
  • Open access

REFLEXIVE VERBS IN THE PRACTICE OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The article is devoted to the study of reflexive verbs at the lessons of Russian as a foreign language. Reflexive verbs are one of the difficult subjects for foreign students in the process of mastering Russian grammar. The author describes the basic semantic classes of reflexive verbs in relation to the practice of teaching Russian language to foreigners. The paper proposes a set of exercises aimed at preventing errors in the use of reflexive verbs in the speech of foreign students.

References

  1. Возвратность [Электронный ресурс] // Русская корпусная грамматика. URL: http://rusgram.ru/возвратность (дата обращения: 06.04.2017).
  2. Коршунова И. Г., Смирнова М. И. Стратегии познавательной лингвистической деятельности // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 10 (64): в 3-х ч. Ч. 1. C. 193-195.
  3. Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. Общее владение / сост.: Н. П. Андрюшина, Т. В. Козлова. 5-е изд. СПб.: Златоуст, 2013. 79 с.
  4. Образовательная программа по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. Базовый уровень Первый сертификационный уровень [Электронный ресурс]. М., 2001. 138 с. URL: http://web-local.rudn.ru/web-local/uem/inyas/2/HTML1/Doc/PrgrRus3.pdf (дата обращения: 06.05.2017).
  5. Чагина О. В. Возвратные глаголы и их функционирование // Книга о грамматике. Русский язык как иностранный / под ред. А. В. Величко. 3-е изд., испр. и доп. М.: Изд-во Московского ун-та, 2009. С. 540-564.

Author information

Viktoriya Viktorovna Vyazovskaya

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • возвратные глаголы
  • глаголы на -ся
  • обучение грамматике
  • упражнение
  • Russian as foreign language
  • reflexive verbs
  • verbs ending in -ся
  • teaching grammar
  • exercise

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)