• Original research article
  • July 1, 2017
  • Open access

THE CROSS-CULTURAL COMPONENT OF THE MODERN FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS FOR THE SPECIALITY “LINGUISTICS” (BACHELOR’S AND MASTER’S DEGREES)

Abstract

The article is devoted to the analysis of the Federal state educational standards of higher education for the speciality “Linguistics” for bachelor’s and master’s degrees in order to identify their cross-cultural component. The author draws attention to the need for the level-by-level description of competencies, the delimitation of the spheres of cross-cultural professional communication, and also the compilation of nomenclature of cross-cultural communication skills.

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов. Изд. 3-е. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 336 с.
  2. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования» [Электронный ресурс]: приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 8 сентября 2015 г. № 608н (зарегистрировано в Минюсте РФ 24 сентября 2015 г. № 38993). URL: http://base.garant.ru/71202838/ (дата обращения: 25.03.2017).
  3. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]: приказ Министерства образования и науки РФ от 7 августа 2014 г. № 940 (зарегистрировано в Минюсте РФ 25 августа 2014 г. № 33786). URL: http://fgosvo.ru/news/6/400 (дата обращения: 25.03.2017).
  4. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 45.04.02 Лингвистика (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: приказ Министерства образования и науки РФ от 1 июля 2016 г. № 783 (зарегистрировано в Минюсте РФ 18 июля 2016 г. № 42896). URL: http://fgosvo.ru/news/4/1890 (дата обращения: 25.03.2017).
  5. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 237 с.
  6. Сафонова В. В. Коммуникативное образование средствами соизучаемых языков в современной высшей школе: концептуальные основы, проблемы и перспективы развития // Традиции и инновации в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе: материалы межвузовской научно-практич. конференции (г. Москва, 8 апреля 2016 г.) / отв. ред. М. А. Чигашова, А. М. Ионова. М.: МГИМО-Университет, 2016. С. 18-30.
  7. Сафонова В. В. Межкультурный диалог как объект моделирования в вузе // Теория и практика: сборник научных трудов: в 2-х т. Новочеркасск: ЮРГТУ (НПИ), 2013. Т. I. Вопросы лингвистики, лингводидактики и межкультурной коммуникации. С. 5-15.
  8. Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 4 (25). С. 123-138.
  9. Сафонова В. В. Социокультурный подход: основные социально-педагогические и методические положения // Иностранные языки в школе. М.: Просвещение, 2014. № 11. С. 2-13.
  10. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М.: Высшая школа; Амскорт интернэшнл, 1991. 311 с.
  11. Barro A., Grimm H. Integrating language learning and cultural studies: an ethnographic approach to the year abroad // Integrating New Approaches: The Teaching of French in Higher Education / edited by J. A. Coleman, A. Rouxeville. L.: AFLS/CILT, 1993. Р. 147-164.
  12. Barro A., Jordan S., Roberts C. Cultural Practice in Everyday Life: the language learner as ethnographer // Language Learning in Intercultural Perspective / edited by M. Byram, M. Fleming. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Р. 76-97.
  13. Biber D. Cross-cultural approaches to literacy // Language in Society. 1995. № 24 (3). Р. 447-451.
  14. Byram M., Zarate G. Definitions, Objectives and Assessment of Socio-Cultural Competence. Strasbourg: Council of Europe (Council for Cultural Co-operation), 1994. 32 р.
  15. Byrnes H. Reflections on the development of cross-cultural communicative competence in the foreign language classroom // Foreign language acquisition research and the classroom / edited by B. F. Freed. Lexington, MA: D. C. Heath, 1991. Р. 205-218.
  16. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 260 р.
  17. Smith P. Handbook of Research on Cross-Cultural Approaches to Language and Literacy Development. N. Y.: University of Illinois at Urbana Champaign, 2015. 567 р.
  18. The TUNING Guide to Formulating Degree Programme Profiles, Including Programme Competences and Programme Learning Outcomes / ed. by J. Lokhof and B. Wegewijs (Nuffic), K. Durkin (UK NARIC), R. Wagenaar, J. Gonzalez, A. Katherine Isaacs, F. Luigi and M. Gobbi (TUNING). Bilbao - Groningen - The Hague, 2010. 97 p.

Author information

Mariya Vladimirovna Penkina

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2017.

Keywords

  • межкультурная коммуникация
  • компетентностный подход
  • социокультурный подход
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • профессионально-профильная иноязычная коммуникативная компетенция
  • сферы межкультурного профессионального общения
  • межкультурные коммуникативные умения
  • cross-cultural communication
  • competence-based approach
  • sociocultural approach
  • foreign-language communicative competence
  • professional-specialized foreign-language communicative competence
  • spheres of cross-cultural professional communication
  • cross-cultural communication skills

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)