• Original research article
  • July 1, 2017
  • Open access

CLERGYMEN IN THE NOVEL BY M. ABSALYAMOV “HALFA”

Abstract

The article analyzes the system of images in the novel by the Bashkir writer M. Absalyamov “Halfa”. The story is focused on Idris image as a representative of new generation of Muslim spiritual leaders. The author draws parallels with other literary works on this subject, and it allows him to identify both typological and distinctive features of this novel, in particular, the following ones: new interpretation of clergymen’s personalities, subjectivity of narration, prevalence of lyrical element, and the motive of kindness, charity.

References

  1. Абсалямов М. Б. Хальфа: роман. Повести. Уфа: Китап, 2008. 464 с.
  2. Гареева Г. Н. Образ представителя духовенства в современной прозе // Агидель. 2012. № 11. С. 101-106.
  3. Кожевникова Н. А. О типах повествования в советской прозе // Вопросы языка современной русской литературы. М.: Наука, 1971. С. 97-163.
  4. Кожевникова Н. А. Типы повествования в русской литературе ХIХ-ХХ вв. М.: Институт русского языка РАН, 1994. 335 с.
  5. Махмутов Х. М. Гафури и театр // Материалы научной конференции. Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1981. С. 101-113.
  6. Мубаракшин М. Ф. Новое прочтение повести «Черноликие» Маджита Гафури // Филология и культура. 2013. № 2. С. 161-163.

Author information

Rishat Faukatovich Hasanov

Birsk branch of Bashkir State University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2017.

Keywords

  • духовные лидеры
  • мусульманский мир
  • образ
  • авторский идеал
  • субъективное повествование
  • психологизм
  • лейтмотив
  • пейзаж
  • этнографический материал
  • национальный характер
  • антитеза
  • spiritual leaders
  • Muslim world
  • image
  • author’s ideal
  • subjective narration
  • psychologism
  • leitmotif
  • landscape
  • ethnographic material
  • national character
  • antithesis

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)