• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

CLASSICAL GYMNASIUM IMAGE ON THE PAGES OF THE HANDWRITTEN JOURNAL “SHKOLNYE DOSUGI”

Abstract

The article examines published in the handwritten journal “Shkolnye Dosugi” (1902 - 1903) literary and publicistic texts by A. I. Tinyakov (The Lonely) and E. A. Preobrazhenskiy reconstructing the image of classical gymnasium of the beginning of the XX century. By the concrete examples the paper shows that gymnasium education at the turn of the XIX-XX centuries required cardinal reformation since it didn’t satisfy the level of country’s development. It is shown that gymnasium image on the pages of “Shkolnye Dosugi” journal differs from that which has been adopted in the scientific works based on archival researches devoted to studying Orel male gymnasium at the turn of the XIX-XX centuries: if in the first case it appears to be a symbol of stagnation and formalism, then in the second case, on the contrary, it comes out to be an educational institution with a considered education system.

References

  1. Ветошко А. А. Опись документов фонда Первой Орловской мужской гимназии - ключ к информации о выдающихся ее учениках // Музей образования: от классической гимназии к классическому университету: сборник материалов науч.-практ. конф. Орел, 2008. С. 51-57.
  2. Воробьева В. Я. Роль Орловской гимназии начала ХХ века в образовании и воспитании юношества // Первые Денисьевские чтения: материалы науч.-практ. конф. Орел: Орлик, 2004. С. 88-95.
  3. Еремин А. И. Мировосприятие провинциальных гимназистов в начале ХХ в. (по материалам рукописного журнала «Школьные досуги») // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Исторические науки. История России. 2013. № 10 (111). С. 18-42.
  4. Жукова Ю. В. Чтение орловских гимназистов // От качественного чтения к качественному образованию: сборник материалов межведомств. науч.-практ. конф. Орел, 2010. С. 22-26.
  5. Казеева Е. А. Е. А. Преображенский о некоторых проблемах организации чтения различной литературы гимназистами в рукописном журнале «Школьные досуги»: к истории педагогической мысли в России // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 2 (6). С. 40-42.
  6. Казеева Е. А. Проблемы образования и воспитания в восприятии орловских гимназистов (на материале рукописного журнала «Школьные досуги») // Родная словесность в современном культурном и образовательном пространстве: сборник научных трудов. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2013. Вып. 3 (9). С. 93-99.
  7. Одинокий. Вьюга // Школьные досуги. 1902. № 6. С. 5-13 // Орловский объединенный государственный литературный музей И. С. Тургенева (ОГЛМТ). 10677/490 оф. РК. 1521.
  8. Одинокий. Дневник бывшего гимназиста // Школьные досуги. 1902. № 4. С. 4-8 // ОГЛМТ. 10677/490 оф. РК. 1521.
  9. Одинокий. Дневник гимназиста // Школьные досуги. 1902. № 3. С. 4-9 // ОГЛМТ. 10677/490 оф. РК. 1521.
  10. Одинокий. О реформе средней школы // Школьные досуги. 1903. № 8. С. 67-73 // ОГЛМТ. 10677/490 оф. РК. 1521.
  11. П. Несколько слов о совместном воспитании // Школьные досуги. 1903. № 7. С. 53-59 // ОГЛМТ. 10677/490 оф. РК. 1521.
  12. П. Несколько слов о чтении книг // Школьные досуги. 1903. № 8. С. 74-85 // ОГЛМТ. 10677/490 оф. РК. 1521.
  13. Трохина О. М. Гимназии Орловской губернии (XIX - начало ХХ вв.) // Прошлое глазами историков: К 230-летию Орловской губернии: материалы науч.-практ. конф. Орел, 2009. С. 55-64.
  14. Чертов В. Ф. Русская словесность в дореволюционной школе. М.: МПГУ им. В. И. Ленина, 1994. 130 с.

Author information

Elena Aleksandrovna Kazeeva

Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • гимназия
  • образ
  • журнал «Школьные досуги»
  • А. И. Тиняков (Одинокий)
  • Е. А. Преображенский
  • реформа
  • образование
  • статья
  • gymnasium
  • image
  • “Shkolnye Dosugi” journal
  • A. I. Tinyakov (The Lonely)
  • E. A. Preobrazhenskiy
  • reform
  • education
  • article

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)