• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

THE POTENTIAL OF THEATRICAL PEDAGOGY IN THE DEVELOPMENT OF MODERN TEACHER’S PERSONALITY

Abstract

The article considers the current needs for teaching the basics of theatrical pedagogy to a modern teacher. The paper also identifies the range of professional problems that can be solved by means of it. The authors substantiate the identified needs from the standpoint of educational activity, personality and challenges of the time. An overview of the means of theatrical pedagogy, aimed at increasing the professional competence of the modern teacher, is performed. The main role models of the teacher in the educational process are considered.

References

  1. Антонова О. А. Школьная театральная педагогика как социально-культурный феномен: дисс. … д. пед. н. СПб., 2006. 365 с.
  2. Борисова В. В. Эстетическое воспитание детей средствами театрального искусства // Научный поиск: сб. по театральной педагогике. 2013. № 4.2. С. 20-23.
  3. Вигман С. Педагогика в вопросах. М.: Проспект, 2004. 412 с.
  4. Ершов П. М. Режиссура как практическая психология. М.: Мир искусства, 2010. 408 с.
  5. Ильев В. А. Когда урок волнует: учеб. пособие. Пермь: Пермский государственный ин-т искусства и культуры, 2008. 376 с.
  6. Ильев В. А. Технология театральной педагогики в формировании замысла школьного урока: учеб. пособие для учителей средних школ и студентов пед. институтов. М.: Прогресс, 1993. 127 с.
  7. Косинец Е. И. Ресурсы театральной педагогики для реализации требований новых образовательных стандартов в области компетентностного подхода в общем и дополнительном образовании // Научный поиск: сб. по театральной педагогике. 2013. № 4.2. С. 3-8.
  8. Курышева М. В. Театральная педагогика как учебный предмет в системе подготовки педагогов дошкольного и начального образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 5. С. 18-24.
  9. Румянцева Н. В. Цели и результаты деятельности детского театрального объединения // Научный поиск: сб. по театральной педагогике. 2013. № 4.2. С. 14-18.
  10. Сарабьян Э. Большая книга актерского мастерства. М.: АСТ, 2017. 789 с.

Author information

Svetlana Valer'evna Kuznetsova

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

Elena Vital'evna Bystritskaya

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • театральная педагогика
  • художественно-эстетическая культура
  • потребности
  • образовательно-воспитательная деятельность
  • имиджевые характеристики
  • педагогическое взаимодействие
  • theatrical pedagogy
  • artistic and aesthetic culture
  • needs
  • educational and upbringing activity
  • image characteristics
  • pedagogical interaction

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)