• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

IMAGE MEDIA TEXT AND PR TEXT: SIMILARITIES AND DIFFERENCES

Abstract

The article deals with the problem of identity of the following notions: image media text and PR text. These types of media texts have the same properties - initiation, optimization and selectivity and pursue similar goals - image formation and increase in publicity capital, which caused the erasure of conceptual differences between them both in the mass consciousness and in scientific literature. The examples given in the article demarcate these notions and characterize PR texts as a group of texts in a more general notion of image (image-making) texts.

References

  1. Валгина Н. С. Типы текстов [Электронный ресурс]. URL: http://evartist.narod.ru/text14/16.htm (дата обращения: 17.03.2017).
  2. Варфоломеева Ю. Н., Хантаев С. Н. Семантика имиджевого текста в медиадискурсе // Российский гуманитарный журнал. 2016. Т. 5. № 6. С. 580-589.
  3. Ганжур Е. Домик удачи. Как зарабатывать на пряниках 100 млн рублей в год [Электронный ресурс]. URL: http://www.forbes.ru/svoi-biznes/istorii-uspekha/332319-domik-udachi-kak-zarabatyvat-na-pryanikakh-100-mln-rublei-v-god (дата обращения: 15.03.2017).
  4. Жизнь «Возрождения» [Электронный ресурс]. 2010. № 9. Декабрь. URL: http://www.vbank.ru/f/1/about/life/all-pages9.pdf (дата обращения: 16.03.2017).
  5. Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные / под ред. А. Г. Качкаевой. М.: Аспект Пресс, 2010. 200 с.
  6. Иншакова Н. Г. Рекламный и пиар-текст: основы редактирования: учебное пособие для студентов вузов. М.: Аспект Пресс, 2014. 256 с.
  7. Константинова В. Г. Феномен имиджа в научных исследованиях // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2011. Т. 17. № 4. С. 221-225.
  8. Кривоносов А. Д. PR-текст в системе публичных коммуникаций. 2-е изд-е, доп. СПб.: Петербургское востоковедение, 2002. 288 с.
  9. Левина А. Тысяча и одна дверь. М.: Правда, 1988. 384 с.
  10. Мажоров Д. М. Формирование имиджа в СМИ: имиджеобразующие тексты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2007. Вып. 2. Ч. II. С. 302-309.
  11. Почепцов Г. Г. Имиджелогия. М.: Рефл-бук; Ваклер, 2001. 698 с.
  12. Современный медиатекст: учебное пособие / отв. ред. Н. А. Кузьмина. Омск: Полиграфический центр «Татьяна», 2011. 413 с.
  13. Что такое имиджевый текст [Электронный ресурс]. URL: http://www.texts-online.ru/article/chto-takoe-imidzhevyy-tekst (дата обращения: 17.03.2017).
  14. Шляхова С. С. Русский PR-текст: 100%-ное достижение результата. Ростов н/Д: Феникс, 2009. 416 с.

Author information

Anastasiya Viktorovna Kudrina

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)

Anna Evgen'evna Bazanova

Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • журналистика
  • имидж
  • имиджевый медиатекст
  • медиатекст
  • медиа
  • пиар
  • реклама
  • СМИ
  • journalism
  • image
  • image media text
  • media text
  • media
  • PR
  • advertising
  • mass media

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)