• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

MYTHOPOETIC CONTEXT OF V. PELEVIN’S NOVEL “THE SACRED BOOK OF THE WEREWOLF”

Abstract

The article analyzes the strategy of the artistic transformation of the mythological material into the mythopoetic elements of the author’s text in the novel by V. Pelevin. In particular, the specificity of lycanthropy motive embodiment is studied. It is stated that in the novel “The Sacred Book of the Werewolf” the rethinking of the myth with the help of postmodern techniques leads to playing semantic contaminations, new understanding of archetypal images and motives. Pelevin outplays the motives and images of the Chinese (the motive of lycanthropy, the images of foxes-werewolves), North German mythology (the images of Dog Garmr and Wolf Fenrir) and creates his own author’s neo-myth.

References

  1. Кэрролл Л. Алиса в Зазеркалье [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/CARROLL/alisa2.txt (дата обращения: 01.07.2017).
  2. Максимов Д. Е. Русские поэты начала века: очерки. Л.: Советский писатель, 1986. 408 с.
  3. Минц З. Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов // Блоковский сборник III. Творчество А. А. Блока и русская культура ХХ века. Ученые записки Тартуского государственного университетата. Тарту, 1979. Вып. 459. С. 76-120.
  4. Мифы народов мира: энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. С. А. Токарев. М.: Советская энциклопедия, 1992. Т. 1. 671 с.; Т. 2. 719 с.
  5. Неклюдов С. Ю. Оборотничество // Мифы народов мира: энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. С. А. Токарев. М.: Советская энциклопедия, 1992. Т. 2.
  6. Осьмухина О. Ю. Мифопоэтическое пространство отечественного романа рубежа XX-XXI вв. (на материале прозы В. Пелевина и Д. Липскерова) // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. № 4-2. С. 228-230.
  7. Осьмухина О. Ю. Трансформация античного мотива тождества / превращения в русской прозе рубежа XX-XXI веков // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2012. № 1-2. С. 186-189.
  8. Пелевин В. О. Священная книга оборотня. М.: Эскимо, 2007. 384 с.
  9. Солдаткина Я. В. Мифопоэтика русской эпической прозы 1930-1950-х годов: генезис и основные художественные тенденции. М.: Экон-Информ, 2009. 356 с.
  10. Старшая Эдда: эпос / пер. с древнеисл. А. Корсуна. СПб.: Азбука-классика, 2001. 464 с.
  11. Чепелевская Т. И. Творчество В. Пелевина в аспекте постмодернизма (мифологическая тема в романе Виктора Пелевина «Священная книга оборотня») // Культура сквозь призму идентичности. М.: Индрик, 2006. С. 227-245.
  12. Шафранская Э. Ф. Мифопоэтика инокультурного текста в русской прозе XX-XXI вв.: дисс. … д. филол. н. М., 2008. 500 с.

Author information

Ol'ga Yur'evna Os'mukhina

Ogarev Mordovia State University

Anna Andreevna Siprova

Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • В. Пелевин
  • роман
  • миф
  • мифопоэтика
  • мотив
  • оборотничество
  • прием
  • V. Pelevin
  • novel
  • myth
  • mythopoetics
  • motive
  • lycanthropy
  • technique

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)