• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

SPEECH STRATEGIES AND TACTICS OF MANIPULATIVE INFLUENCE IN MASS MEDIA BASED ON LANGUAGE GAME (BY THE EXAMPLE OF THE ENGLISH AND RUSSIAN LANGUAGES)

Abstract

The article considers various kinds of manipulative influence, speech strategies and tactics. One of the ways of introducing new information and language manipulation at the syntactic level is studied - the parceling of headings, which enhances the expression of the utterance. The analysis of the examples shows the most effective tactics of impact on the recipient (tactics of “re-accentuation”, tactics of “putting on a mask”, tactics of substituting goals), necessary for the implementation of the “increase/ decrease” strategy.

References

  1. Баранов А. Н. Введение в прикладную лингвистику. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 360 с.
  2. Богданова Т. Вагон возможностей. О правах и льготах пассажиров поездов [Электронный ресурс]. URL: http://www.aif.ru/society/ptransport/vagon_vozmozhnostey_o_pravah_i_lgotah_passazhirov_poezdov (дата обращения: 01.04.2017).
  3. Борта Ю., Шигарева Ю. Выжить на зарплату. Почему высокие доходы у медиков только на бумаге? [Электронный ресурс]. URL: http://www.aif.ru/society/healthcare/vyzhit_na_zarplatu_pochemu_vysokie_dohody_u_medikov_tolko_na_bumage (дата обращения: 31.03.2017).
  4. Быкова О. Н. Языковое манипулирование // Теоретические и прикладные аспекты речевого общения. Красноярск - Ачинск: Офсет, 1999. Вып. 1 (8). С. 99-103.
  5. Васильев А. Д. Игры в слова: манипулятивные операции в текстах СМИ: монография. СПб.: Златоуст, 2013. 660 с.
  6. Гавра Д. П. Основы теории коммуникации. Изд. 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2016. 282 с.
  7. Диманте И. В. Инструментарий профессионального коммуникатора (приёмы речевого воздействия) // Коммуникативные исследования. Омск: ОГУ им. Ф. М. Достоевского, 2015. № 4 (6). С. 52-64.
  8. Исмаилова О. И. Использование приёмов языковой игры как инструментов информационно-психологической войны // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Гуманитарные науки. М.: Научные технологии, 2017. № 2. С. 82-84.
  9. Иссерс О. С. Речевое воздействие. М.: Флинта; Наука, 2009. 224 с.
  10. Итоги недели с 23 по 29 января 2017 года [Электронный ресурс]. URL: http://www.5-tv.ru/glavnoe/broadcasts/509382/ (дата обращения: 29.01.2017).
  11. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Алгоритм, 2005. 528 с.
  12. Копнина Г. А. Речевое манипулирование: учеб. пособие. М.: Флинта, 2008. 176 c.
  13. Михалёва О. Л. Политический дискурс как сфера реализации манипулятивного воздействия: дисc.. к. филол. н. Иркутск, 2004. 320 с.
  14. Осипов Б. И. Речевая манипуляция и речевое мошенничество: сходство и различие // Юрислингвистика-8. Русский язык и современное российское право. Кемерово - Барнаул, 2007. С. 216-221.
  15. Попова Е. С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте // Известия Уральского государственного университета. Екатеринбург, 2002. № 24. С. 276-278.
  16. Почепцов О. Г. Коммуникативные аспекты семантики. Киев: Вища школа, 1987. 129 с.
  17. Правые идут: почему популисты так популярны в Европе [Электронный ресурс]. URL: http://www.ntv.ru/novosti/ 1784926/ (дата обращения: 19.03.2017).
  18. Семенюк О. А. Язык эпохи и его отражение в сатирико-юмористическом тексте. Кировоград: Кировоград. гос. пед. ун-т им. В. Винниченко, 2001. 363 с.
  19. Словари и энциклопедии на Академике [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/ (дата обращения: 29.09.2017).
  20. Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж: КО, 2001. 252 с.
  21. Тарасов Е. Ф. Речевое воздействие: достижения и перспективы исследования // Язык как средство идеологического воздействия. М., 1983. С. 88-89.
  22. Щербинина Ю. В. Русский язык. Речевая агрессия и пути ее преодоления: учеб. пособие. Изд-е 2-е. М.: Флинта, 2012. 224 с.
  23. Choi C. Click for Candy: How Оnline Retailers Boost Impulse Buys [Электронный ресурс]. URL: http://www.nbcwashington. com/news/national-international/Click-for-Candy-How-Online-Retailers-Boost-Impulse-Buys--415111623.html (дата обращения: 03.03.2017).
  24. Cichowlas O. Russia on Ukraine's Eurovision: Should I Stay or Should I Go? [Электронный ресурс]. URL: https://themoscowtimes. com/articles/russia-on-kievs-eurovision-should-i-stay-or-should-i-go-57318 (дата обращения: 02.03.2017).
  25. Fillon Payment Inquiry: What You Need to Know [Электронный ресурс]. URL: http://www.bbc.com/news/world-europe-38840647?intlink_from_url=http://www.bbc.com/news/topics/f671cc6e-8cdd-4351-90d1-fcc3bae18534/france-presi dential-election-2017&link_location=live-reporting-story (дата обращения: 29.03.2017).
  26. Kirby E. J. France Election: North-east Voters Are in Cynical Mood [Электронный ресурс]. URL: http://www.bbc.com/ news/world-europe-39284234?intlink_from_url=http://www.bbc.com/news/topics/f671cc6e-8cdd-4351-90d1-fcc3bae18534/ france-presidential-election-2017&link_location=live-reporting-story (дата обращения: 21.03.2017).
  27. Williamson L. French Candidate Fillon Takes Populist Tone in Campaign to Fight Back [Электронный ресурс]. URL: http://www.bbc.com/news/world-europe-39196979?intlink_from_url=http://www.bbc.com/news/topics/f671cc6e-8cdd-4351-90d1-fcc3bae18534/france-presidential-election-2017&link_location=live-reporting-story (дата обращения: 07.03.2017).

Author information

Ol'ga Ismailovna Ismailova

Saratov Socio-Economic Institute (Branch) of Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • массмедиа
  • речевое воздействие
  • тактика
  • языковая игра
  • парцелляция
  • mass media
  • speech effect
  • tactics
  • language game
  • parcellation

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)