• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

DEVELOPMENT OF SKILLS OF CROSS-CULTURAL BUSINESS COMMUNICATION BETWEEN RUSSIA AND THE EUROPEAN UNION COUNTRIES IN ENGINEERING EDUCATION

Abstract

The article deals with the development of skills of cross-cultural business communication in the preparation of master’s degree students of the Russian technical university for international projects with the European Union within the framework of foreign languages. The documents on the status of the European Union languages and sociological surveys of citizens’ attitude towards it are studied. The Federal State Educational Standards of Higher Education are analyzed in the directions of engineering master’s degree programme. The authors give recommendations on changing the content of the foreign language course in the master’s degree programme.

References

  1. Валеева Э. Э., Безруков А. Н. Новые методики обучения профессионально-ориентированному иностранному языку в рамках интернационализации инженерного образования [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1. Ч. 1. URL: http://www.science-education.ru/article/view?id=19618 (дата обращения: 01.11.2017).
  2. Валеева Э. Э., Крайсман Н. В. Место преподавателя в современной образовательной культуре исследовательского вуза в условиях интернационализации // Казанский педагогический журнал. 2015. № 4 (111). Ч. 1. С. 62-66.
  3. Волкова Е. В., Зиятдинова Ю. Н. Структура межкультурной коммуникативной компетенции в исследованиях зарубежных и отечественных ученых // Образование и саморазвитие. 2010. Т. 6. № 22. С. 84-90.
  4. Осипов П. Н. Профессиональное самоопределение студентов как социально-педагогическая проблема // Вестник Казанского технологического университета. 2011. № 5. С. 237-242.
  5. Плужник И. Л. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов гуманитарного профиля в процессе профессиональной подготовки: автореф. дисс.. д. пед. н. Тюмень, 2003. 29 с.
  6. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 15.04.02 Технологические машины и оборудование (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: Приказ № 35217 от 17 декабря 2014 г. URL: http://минобрнауки.рф/документы/5026/файл/ 4021/Prikaz_№_1489_ot_21.11.2014.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  7. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 18.04.01 Химическая технология (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: Приказ № 35129 от 11 декабря 2014 г. URL: http://минобрнауки.рф/документы/5028/файл/4023/Prikaz_№_1494_ot_21.11.2014.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  8. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 27.04.05 Инноватика (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: Приказ № 34983 от 28 ноября 2014 г. URL: http://минобрнауки.рф/документы/7708/файл/6688/Приказ%20№%201415%20от%2030.10.2014.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  9. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 28.04.02 Наноинженерия (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: Приказ № 37129 от 05 мая 2015 г. URL: http://минобрнауки.рф/документы/5643/файл/4521/Приказ%20№%20307%20от%2030.03.2015.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  10. Byram M. From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship: Essays and Reflections: Languages for Intercultural Communication & Education. Clevedon - Buffalo - Toronto: Multilingual Matters Ltd., 2008. 220 p.
  11. Crouch C. Social Change in Western Europe. Oxford: Oxford University Press, 1999. 568 p.
  12. Eder K. A theory of collective identity. Making sense of the debate on a “European Identity” // European Journal of Social Theory. 2009. Vol. 12. № 4. P. 427-447.
  13. Grindheim J. E., Lohndal T. Lost in Translation? European Integration and Language Diversity // Perspectives on European Politics and Society. 2008. Vol. 9. № 4. P. 451-465.
  14. Habermas J. The Postnational Constellation. Cambridge: Polity Press, 1999. 210 p.
  15. Loughlin J. Subnational Democracy in the European Union. Challenges and Opportunities. Oxford: Oxford University Press, 2004. 436 p.
  16. Scalise G. The Narrative Construction of European Identity. Meanings of Europe ‘from below’ // European Societies. 2015. Vol. 17. № 4. P. 593-614.
  17. Schlesinger P. From cultural defense to political culture: Media, politics and collective identity in the European Union // Media, Culture and Society. 1997. Vol. 19. № 3. P. 369-391.
  18. Special Eurobarometer 386. EUROPEANS AND THEIR LANGUAGES: report [Электронный ресурс]. URL: http://ec. europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf (дата обращения: 07.10.2017).
  19. Use of languages. EU language policy and the role of the interpretation and translation departments [Электронный ресурс]. URL: https://ec.europa.eu/info/about-european-union/principles-and-values/use-languages_en (дата обращения: 07.10.2017).

Author information

Yuliya Nadirovna Ziyatdinova

Kazan National Research Technological University

El'vira Enverovna Valeeva

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • межкультурная бизнес-коммуникация
  • межкультурные компетенции
  • европейские ценности
  • инженерное образование
  • Евросоюз
  • европейская идентичность
  • Россия
  • cross-cultural business communication
  • cross-cultural competencies
  • European values
  • engineering education
  • the European Union
  • European identity
  • Russia

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)