• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

PECULIARITIES OF INTERFERENCE MANIFESTATION IN TEACHING THE ENGLISH LANGUAGE IN THE CONDITIONS OF THE RUSSIAN-CHECHEN BILINGUALISM

Abstract

The article considers one of the most acute problems of foreign language teaching - interference. The problem is considered by the example of the Chechen Republic, where while teaching a foreign language to bilingual children teachers encounter interference of both native and Russian languages. The work touches upon the peculiarities of the interference manifestation at phonetic, lexical, grammatical levels. It is noted that interference as a negative phenomenon can be overcome to a large extent if teaching a foreign language is based on the knowledge of its causes and is carried out using methods, techniques and means to achieve this goal. The author underlines the importance of striving to achieve the maximum possible result in teaching a foreign language at primary school, since at this stage the principles of language rules acquisition take place.

References

  1. Василевская И. А. Грамматическая интерференция и смысл высказывания // Грамматическая интерференция в условиях национально-русского двуязычия / отв. ред. В. В. Иванов. М.: Наука, 1990. С. 67-76.
  2. Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. Изд. 5-е, испр. и доп. Назрань: Пилигрим, 2010. 486 с.
  3. Интерференция [Электронный ресурс] // Лингвистический энциклопедический словарь. URL: http://slovar.cc/rus/lingvist/ 1465836.html (дата обращения: 24.10.2017).
  4. Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. Изд. 2-е. М.: Советская энциклопедия, 1998. 685 с.
  5. Махмудова А. Ж. Явления интерференции и переноса в изучении иностранных языков в условиях субординативной триглоссии учащихся средних школ Республики Дагестан [Электронный ресурс]. URL: http://pglu.ru/upload/iblock/ f38/uch_2011_ix_00015.pdf (дата обращения: 24.10.2017).
  6. Халидов А. И. Русский язык в чеченской школе: пособие для учителя. Грозный: Абат, 2009. 194 с.

Author information

Timerlan Ibragimovich Usmanov

Chechen State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • интерференция
  • обучение английскому языку
  • билингвизм
  • чеченский язык
  • русский язык
  • перенос
  • интерферентные явления
  • interference
  • teaching the English language
  • bilingualism
  • Chechen language
  • Russian language
  • transfer
  • interferential phenomena

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)