• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

THE MOTIF OF PERFORMATIVE WORD IN ARSENY TARKOVSKY’S POETRY

Abstract

The purpose of the article is to identify the specificity of the realization of the performative Word motif in Tarkovsky’s poetry and to substantiate its gnostic prerequisites. The research has made it possible to ascertain that the motif of the logos, performative Word in the works of Tarkovsky is associated with the partial nature of gnostic contemplation (we know in part and partly prophesy, according to the word of the apostle Paul) and the incompleteness of the symbol in which the supernatural-historical aspect of formation is revealed. Tarkovsky’s Word finds out a connection with the philosopheme of logos of late antiquity, which is involved in the world of knowledge and the real world and turns chaos into the harmoniously arranged cosmos. The analysis of Tarkovsky’s poetics allowed confirming the assumption that the motif of the performative Word is at the very core of his (Tarkovsky’s) creative individuality and it is an element of an integrated (close) system (network) of intersecting and interpenetrating metaphysically related motifs.

References

  1. Исследования по структуре текста: сб. ст. / отв. ред. Т. В. Цивьян. М.: Наука, 1987. 302 с.
  2. Калашникова Л. В. Метафора как механизм когнитивно-дискурсивного моделирования действительности (на материале художественных текстов): автореф. дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2006. 40 с.
  3. Лосев А. Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. М.: Искусство, 1995. 320 с.
  4. Перепелкин М. А. Слово в мире Андрея Тарковского. Поэтика иносказания. Самара: Самарский университет, 2010. 480 с.
  5. Руденко Д. И. «Новый русский реализм»: в берегах и вне берегов постмодернизма // Язык и культура. Факты и ценности: сб. ст. / отв. ред. Е. С. Кубрякова, Т. Е. Янко. М.: Языки славянской культуры, 2001. С. 235-246.
  6. Семиотика: антология / сост. Ю. С. Степанов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М. - Екатеринбург: Академический проект; Деловая книга, 2001. 702 с.
  7. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Академический проект, 2004. 992 с.
  8. Тарковский А. А. Собрание сочинений: в 3-х т. М.: Художественная литература, 1991. Т. 2. 289 с.
  9. Топоров В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре: в 2-х т. М.: Гнозис; Языки русской культуры, 1995. Т. 1. Первый век христианства на Руси. 874 с.
  10. Чижикова О. В. Гностическое начало в поэзии Арсения Тарковского // Основные проблемы гуманитарных наук: сборник научных трудов по итогам Международной научно-практической конференции (10 октября 2015 г.). Волгоград: Волгоградский ГАУ, 2015. Вып. II. С. 20-22.
  11. Чижикова О. В., Яновская И. В. О семиотике идиостиля Бориса Пастернака [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/121-19544 (дата обращения: 07.06.2015).
  12. Шпенглер О. Закат Европы. М.: Эксмо, 2006. 798 с.
  13. Яновская И. В. Анализ поэтического текста: фонетический аспект // Социокультурное пространство вуза: материалы Международной научно-практической конференции (г. Волгоград, 20-22 марта 2013 г.): в 2-х ч. Волгоград: Волгоградский ГАУ, 2013. Ч. 1. С. 247-250.
  14. Яновская И. В. Русская литература как художественная основа эстетического воспитания и преподавания культуры речи // Воспитательный потенциал повышения качества высшего профессионального образования: материалы Всероссийской научно-практической конференции по воспитательной работе, посвященной 70-летию Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 гг. (г. Волгоград, 25-30 марта 2015 г.). Волгоград: Волгоградский ГАУ, 2015. С. 293-296.

Author information

Ol'ga Vasil'evna Chizhikova

Volgograd State Agricultural University

Irina Vladimirovna Yanovskaya

Volgograd State Agricultural University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • поэтика
  • мотив
  • перформативное Слово
  • София
  • Арсений Тарковский
  • гнозис
  • poetics
  • motif
  • performative Word
  • Sofia
  • Arseny Tarkovsky
  • gnosis

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)