MEDIA METAPHORS IN THE PRE-ELECTION DISCOURSE AS TRANSLATORS OF LINGUO-MENTAL WORLDVIEW
Abstract
The article considers the functional sides of a media metaphor in today’s pre-election discourse and its pragmatic potential from the point of view of cognitive science. The study substantiates the inference about the political metaphor as a verbal method of influencing the electorate and creating a linguo-mental worldview that represents attitudes toward incorrect technologies in the pre-election process. The author comes to the conclusion about the cognitive connection of the metaphor with those spheres-sources that are included in background knowledge of the recipient.
References
- Арутюнова Н. Д. Функциональные типы языковой метафоры // Известия АН СССР. Серия «Литература и языкознание». 1978. Т. 37. № 4. С. 333-343.
- Залевская А. А. «Образ мира» vs «языковая картина мира» // Картина мира и способы ее репрезентации: научные доклады конференции «Национальные картины мира: язык, литература, культура, образование» (г. Курск, 21-24 апреля 2003 г.) / ред. Л. И. Гришаева, М. К. Попова. Воронеж: ВГУ, 2003. С. 41-47.
- Постовалова В. И. Картина мира в жизнедеятельности человека // Роль человеческого фактора в языке: язык и картина мира / отв. ред. Б. А. Серебренников. М.: Наука, 1988. С. 8-69.
- Тарасенко Т. П. Словарь избирательной кампании. Краснодар: Просвещение-Юг, 2016. 587 с.
- Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000): монография / Урал. гос. пед. ун-т. Екатеринбург: Знание, 2001. 238 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 1, 2017.
Keywords
- метафора
- функции метафоры
- предвыборный медиадискурс
- лингвоментальная картина мира
- лингвоэнергетика
- metaphor
- metaphor functions
- pre-election media discourse
- linguo-mental worldview
- linguistic energy
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC