• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

SOME MARKERS OF A LINGUO-STYLISTIC ANALYSIS OF A PUBLICISTIC TEXT (BY THE MATERIAL OF THE GERMAN LANGUAGE)

Abstract

The study of the mechanism of public opinion manipulation by the linguistic means of media texts has acquired special significance in connection with the strengthening of the mass media role in the life of any society. The article is devoted to some aspects of a linguo-stylistic analysis of the German-language publicistic text, which makes it possible to identify specific markers of linguistic means at various levels, to identify typed elements of stylistics of the modern German journalism, serving addressee’s suggestion.

References

  1. Брандес М. П. Стилистика текста. М.: Прогресс-Традиция; Инфра-М, 2004. 412 с.
  2. Володина М. Н. О роли СМИ в процессе политической коммуникации (на материале немецких массмедиа) // Политическая лингвистика. 2010. № 4. С. 9-12.
  3. Григорьева О. Н. Публицистический стиль в системе функциональных разновидностей языка // Язык средств массовой информации / под ред. М. В. Володиной. М.: Альма Матер, 2008. С. 355-366.
  4. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. Современная английская медиаречь. М.: Флинта, 2008. 264 с.
  5. Желтухина М. Р. Информативный маркер языка СМИ // Global Media Journal - Russian Edition. 2012. Вып. 2. Т. 2. С. 1-10.
  6. Казак М. Ю. Язык газеты: уч. пособие. Белгород: ИД «Белгород», 2012. 120 с.
  7. Клушина Н. И. Интенциональные категории публицистического текста (на материале периодических изданий 2000-2008 гг.): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2008. 57 с.
  8. Кроне - Шмальц Г. Понять Россию. Борьба за Украину и высокомерие Запада / перевод: А. С. Лоскутова. М.: Изд-во «Кучково поле», 2015.
  9. Кузьмина Н. А. Современный медиатекст: уч. пособие. Изд-е 3-е. Омск: Флинта, 2011. 416 с.
  10. Ляпун С. В. Газетная публицистика в парадигме лингвистических исследований XXI в. // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Филология и искусствоведение». 2011. № 2. С. 109-115.
  11. Пешкова Ю. В. Роль и функции новостных заголовков в современной немецкоязычной прессе: автореф. дисс.. к. филол. н. М., 2012. 21 с.
  12. Юрина М. В. Коммуникативные стратегии партнеров в политическом интервью (на материале современной прессы ФРГ): автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2006. 21 с.
  13. Krone-Schmalz G. Russland verstehen. München: Verlag C.H. Beck, 2015. 176 S.

Author information

Nina Alekseevna Shchelikova

Dagestan State University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • публицистика
  • адресант
  • адресат
  • лингвостилистический анализ
  • суггестия
  • достоверность
  • диалогичность
  • стандарт
  • экспрессивность
  • journalism
  • sender
  • addressee
  • linguo-stylistic analysis
  • suggestion
  • reliability
  • dialogue nature
  • standard
  • expressivity

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)