• Original research article
  • January 1, 2018
  • Open access

METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF TEACHING THE SECOND FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS-INTERPRETERS FROM AMONG THE INDIGENOUS INHABITANTS OF YAKUTIA

Abstract

In the conditions of intensive expansion of international cooperation the need to train a qualified specialist-interpreter with the knowledge of several foreign languages is growing. In connection with this, in the modern educational process the problem of teaching the second foreign language is becoming increasingly important. The article analyzes the methodological principles of teaching the second foreign language to students of the linguistic higher education establishment taking into account the regional peculiarities of the Republic of Sakha (Yakutia).

References

  1. Баграмова Н. В. Лингводидактические основы обучения второму иностранному языку. СПб.: Изд-во РГПУ, 2005. 221 с.
  2. Барышников Н. В. Методика обучения второму иностранному языку в школе. М.: Просвещение, 2003. 157 с.
  3. Бим И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского). Обнинск: Титул, 2001. 48 с.
  4. Павлова С. Н., Парникова Г. М. Особенности обучения студентов-переводчиков второму иностранному языку в Республике Саха (Якутия) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2017. № 4. С. 19-24.
  5. Парникова Г. М. Принципы обучения иностранному языку студентов из числа представителей коренных народов Севера в неязыковом вузе // Педагогическое образование в России. 2016. № 1. С. 197-203.
  6. Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам. М.: Русский язык, 1977. 216 с.
  7. Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования [Электронный ресурс]. URL: http://sun.tsu.ru/mminfo/000349304/25/image/25-123.pdf (дата обращения: 24.04.2017).
  8. Сысоев П. В. Концепция языкового поликультурного образования (на материале культуроведения США). М.: Еврошкола, 2003. 406 с.
  9. Щепилова А. В. Теория и методика обучения французскому языку как второму иностранному. М.: ВЛАДОС, 2005. 248 с.
  10. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, 1974. 428 с.

Author information

Svetlana Nikiforovna Pavlova

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2018.

Keywords

  • студенты-переводчики из числа коренных жителей Якутии
  • языковой вуз
  • трудности в обучении второму иностранному языку
  • региональные особенности
  • методические принципы
  • students-interpreters from among the indigenous inhabitants of Yakutia
  • linguistic university
  • difficulties in teaching a second foreign language
  • regional features
  • methodical principles

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)