• Original research article
  • March 1, 2018
  • Open access

THE CHARACTERISTICS AND FEATURES OF THE INTERACTIVE MODEL OF COMMUNICATION

Abstract

The article analyzes the interactive model of communication with its advantages and disadvantages. The author characterizes it as a two-way process, where participants, changing the roles of the sender and the recipient, interact through feedback in the physical and psychological contexts. The interactive model is less focused on transfer of messages, and more focused on the interaction and defines communication as a process involving the engagement of its participants, where feedback is mandatory.

References

  1. Долженков В. Н. Характеристика актуальной трансакционной модели коммуникации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 3 (57): в 2-х ч. Ч. 1. С. 120-123.
  2. Долженков В. Н. Характеристика трансмиссионной модели коммуникации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (69): в 3-х ч. Ч. 2. С. 88-90.
  3. Еремкина В. Н. Особенности использования экспрессивно и стилистически окрашенной лексики в языке публицистики времен Великой Отечественной войны // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 3 (57): в 2-х ч. Ч. 1. С. 123-125.
  4. Сидоров Е. В. Речевая коммуникация: фундаментальные необходимости. М.: Издательство РГСУ, 2009. 153 с.
  5. Сидоров Е. В. Социальная коммуникация. М.: Издательство РГСУ, 2011. 197 с.
  6. Тупицына И. Н. Речевая коммуникация: личностно-когнитивное измерение. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Издательство РГСУ, 2007. 175 с.
  7. Schramm W. The Beginnings of Communication Study in America. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1997. 206 p.

Author information

Valerii Nikolaevich Dolzhenkov

Russian State Social University; Moscow Aviation Institute (National Research University)

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2018.

Keywords

  • интерактивная модель коммуникации
  • коммуникация
  • отправитель и получатель
  • обратная связь
  • сообщение
  • физический и психологический контексты
  • interactive model of communication
  • communication
  • sender and recipient
  • feedback
  • message
  • physical and psychological contexts

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)