• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

BASIC COMMUNICATIVE AND PRAGMATIC CHARACTERISTICS OF MEDIATED INTERNET COMMUNICATION USED BY SOCIAL PROTECTION AGENCIES

Abstract

The article examines the basic communicative and pragmatic characteristics of mediated marginal Internet discourse of social work. Relying on the fact that it’s easy to achieve an adequate perlocutive effect, the authors analyze both known and identified within the study (technical channel and availability) factors to secure the efficiency. According to the researchers, the basic features helping to preserve the dominant of the agent’s illocutive purpose and the appropriate perlocutive effect are the following: institutionality, informativeness, distance, esotericity and direct and reverse reflectivity.

References

  1. Благотворительный фонд «БФР» [Электронный ресурс]. URL: https://fondrossii.ru/help (дата обращения: 15.02.2018).
  2. Бредихин С. Н., Аликаев Р. С. Стратегии усмотрения и распредмечивания смысловых конструктов в аспекте понимания и вживания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 2 (47). С. 123-128.
  3. Бредихин С. Н., Бредихина Ю. И. Способы экспликации степени доступа к управлению институциональным дискурсом посредством устойчивых выражений // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 6 (72). Ч. 2. С. 78-81.
  4. Водак Р. Язык. Дискурс. Политика / пер. с англ. и нем. В. И. Карасика, Н. Н. Трошиной. Волгоград: Перемена, 1997. 139 с.
  5. Клюев Е. В. Фатика как предмет дискуссии // Поэтика. Стилистика. Язык и культура. Памяти Т. Г. Винокур: сб. статей. М.: Наука, 1996. С. 212-220.
  6. Шаховский В. И. Интертекстуальный минимум как средство успешной коммуникации // Языковая личность: система, нормы, стиль: тезисы докладов науч. конф. Волгоград: Перемена, 1998. С. 120-121.
  7. Agar М. Institutional Discourse // Text. 1985. № 5 (3). P. 147-168.
  8. Gronbeck B. E. The Presidency in the Age of Secondary Orality // Beyond the Rhetorical Presidency. College Station: Texas A&M Univ. Press, 1996. P. 30-49.
  9. Hacker P. M. S. Wittgenstein’s place in twentieth-century analytic philosophy. Oxford: Blackwell, 1996. 368 p.
  10. Mayr A., Machin D., Bastow T., Abousnnouga G. Language and Power: An Introduction to Institutional Discourse. N. Y.: Continuum International Publishing Group, 2008. 204 p.
  11. Taillard M. Persuasive Communication: the Case of Marketing // Working Papers in Linguistics. 2000. № 12. Р. 145-174.

Author information

Yuliya Igorevna Bredikhina

Committee on Labour and Social Protection of the Population of Stavropol City Administration

Stanislav Gennad'evich Sidorenko

North Caucasus Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 19, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • дискурс социальной работы
  • коммуникативно-прагматические характеристики
  • конвенциональность
  • дистантная онлайн-коммуникация
  • перлокутивный эффект
  • discourse of social work
  • communicative and pragmatic characteristics
  • conventionality
  • distant on-line communication
  • perlocutive effect

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)