• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

ROLE OF WORD PLAY IN IMPLEMENTATION OF EXPRESSIVE AND EVALUATIVE STRATEGY IN ADVERTISING SLOGAN

Abstract

The article is devoted to the study of word play in implementation of the expressive and evaluative strategy in the advertising slogan. This strategy finds its actualization in 4 tactics: 1) tactic of attention attraction, 2) tactic of negation and opposition, 3) tactic of comparison, 4) tactic of personification. All tactics use the word play technique as an instrument, which is realized by different language means. Each tactic has specific tendencies of linguistic expression of word play. The novelty of the work is a new discourse and strategic approach to the research material.

References

  1. Аргументы и факты [Электронный ресурс]. 2017. № 1. URL: http://www.aif.ru/gazeta/archive/edition/1/year/2017 (дата обращения: 20.02.2017).
  2. Ван Чжо. Лингвистический статус языковой игры в рекламном тексте // Культура и цивилизация. 2017. Т. 7. № 4А. С. 132-141.
  3. Дискурсивный аспект языковых единиц: коллективная монография / научн. ред. Г. М. Костюшкина. Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 2006. 584 с.
  4. Доменолог [Электронный ресурс]. URL: https://slogan4salon.ru/ (дата обращения: 03.03.2018).
  5. Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2009. 447 с.
  6. Ковтунов А. Ф. Антропонимический бренд как результат тенденции персонификации брендинга // Креативная экономика. 2011. № 7 (55). С. 146-152.
  7. Костюшкина Г. М., Баребина Н. С. Аргументация и концептуальная систематика речи и речевой деятельности // Концептуальная систематика аргументации: колл. монография / научн. ред. Г. М. Костюшкина. М.: Флинта; Наука, 2016. С. 10-70.
  8. Костюшкина Г. М., Горбунова И. В. Стратегический аспект англицизмов в интернет-дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 23. С. 75-77.
  9. Костюшкина Г. М., Колмогорова А. В. Когнитивный механизм речевой коммуникации // Концептуальная систематика речевой коммуникации: колл. монография / научн. ред. Г. М. Костюшкина. Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 2014. С. 9-54.
  10. Пирогова Ю. К. Основы рекламы: учебно-метод. пособие по специальности «350700 - Реклама». М.: Изд-во Междунар. ин-та рекламы, 2004. 36 с.
  11. Попова Ю. В. Феномен языковой игры в рекламном дискурсе: лингвокультурологический и гендерный аспекты (на материале английского, немецкого и русского языков) [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … к. филол. н. URL: http://cheloveknauka.com/fenomen-yazykovoy-igry-v-reklamnom-diskurse-lingvokulturologicheskiy-i-gendernyy-aspekty#ixzz57FEJ4Lya (дата обращения: 23.02.2018).
  12. Примеры рекламных слоганов компании [Электронный ресурс]. URL: http://profitwrite.info/primery-slogana-dlya-kompanii/ (дата обращения: 26.02.2018).
  13. Рекламные слоганы [Электронный ресурс]. URL: http://www.eso-online.ru/kollekciya_reklamy/udachnye_primery_ reklamy_skoro/slogany/ (дата обращения: 02.03.2018).
  14. Рекламные слоганы [Электронный ресурс]. URL: https://shard-copywriting.ru/atypical-copywriting/advertising-slogans (дата обращения: 14.02.2018).
  15. Топоров В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре: в 2-х т. М.: Гнозис; Языки русской культуры, 1989. Т. II. Три века христианства на Руси (XII-XIV вв.). 903 с.
  16. Тулупов В. В. Теория и практика рекламы. СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 2003. 528 с.
  17. Юнг К. Г. Психологические типы. М.: Университетская книга, 1996. 656 с.
  18. Bluetooth technology. Stories and papers [Электронный ресурс]. URL: http://ebookofmani.blogspot.ru/2011/03/bluetooth-technology.html (дата обращения: 25.02.2018).
  19. Famous Slogan by Kelloggs Frosties [Электронный ресурс]. URL: http://www.powerfulwords.info/slogans/famous-slogan-26.htm (дата обращения: 02.03.2018).
  20. http://marketing.by/upload/images_old/lg_logo.jpg (дата обращения: 26.02.2018).
  21. http://www.advertology.ru/article123696.htm (дата обращения: 03.03.2018).
  22. http://www.aphorism.ru/artwords/slogan/theme-security.html (дата обращения: 02.03.2018).
  23. http://www.ebay.com/bhp/ipod-classic-160gb-new (дата обращения: 05.06.2017).
  24. https://anastgal.livejournal.com/763497.html (дата обращения: 28.02.2018).
  25. https://dikster.ru/smartfony/smartfon-samsung-galaxy-s-iii-16gb-la-fleur/ (дата обращения: 03.03.2018).
  26. https://music.yandex.ru/artist/813203?from=serp (дата обращения: 28.02.2018).
  27. https://rusability.ru/content-marketing/22-primera-yarkih-i-zapominayushhihsya-sloganov/ (дата обращения: 28.02.2018).
  28. https://www.catalog.kg/board/read2656.html (дата обращения: 20.02.2018).
  29. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jun/01/drinka-pinta-milka-day (дата обращения: 01.03.2018).
  30. New idea. Magazine [Электронный ресурс]. 2017. № 8. URL: https://www.newidea.com.au/2017 (дата обращения: 14.02.2018).
  31. Wok-In Chinese Fast Food [Электронный ресурс]. URL: https://wokin.foodpages.ca/ (дата обращения: 02.03.2018).

Author information

Galina Maksimovna Kostyushkina

Baikal State University

Chgeo Wan

Baikal State University

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • экспрессивно-образная стратегия
  • языковая игра
  • тактика привлечения внимания
  • тактика отрицания и противопоставления
  • тактика сравнения
  • тактика персонификации
  • expressive and figurative strategy
  • word play
  • tactic of attention attraction
  • tactic of negation and opposition
  • tactic of comparison
  • tactic of personification

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)