• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

SETTLED SIMILES AS A MEANS OF LINGUISTIC AND CULTURAL COMPETENCE FORMATION WHILE TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The article reveals the possibilities of settled similes as linguistic units, through which it is possible to develop and improve the linguistic and cultural competence of students - non-native speakers. The proposed material is limited by settled similes with the component “plant” that, being a source of background knowledge acquisition, help to touch the Russians’ culture and everyday life. Step-by-step acquaintance of foreign students with these phenomena not only contributes to the outlook broadening, but also helps to avoid a situation of communicative failure when using them in speech practice.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология. Ценностно-смысловое пространство языка: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2010. 224 с.
  2. Брагина М. А., Дронов В. В., Красс Н. А. и др. Лингвокультуроведческие аспекты формирования языкового сознания иностранных студентов в процессе изучения русского языка: учебное пособие / под ред. В. М. Филиппова. М.: РУДН, 2008. 347 с.
  3. Ван Ливень. Внешность человека как объект образной характеристики в системе устойчивых сравнений русского языка: дисс. … к. филол. н. М., 2014. 347 с.
  4. Виноградов В. В. О взаимодействии лексико-семантических уровней с грамматическими в структуре языка // Мысли о современном русском языке: сборник статей / под ред. акад. В. В. Виноградова. М.: Просвещение, 1969. С. 5-24.
  5. Костомаров Н. И. Славянская мифология. Исторические монографии и исследования. М.: Чарли, 1994. 686 с.
  6. Лебедева Л. А. Устойчивые сравнения русского языка: тематический словарь. Краснодар: Кубанский госуниверситет, 1998. 270 с.
  7. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969. 214 с.
  8. Мадлевская Е. Л. Русская мифология. М.: Мидгард, 2005. 781 с.
  9. Маклакова Т. Б., Лю Юйбао. Устойчивые сравнения как способ отражения языковой картины мира (на материале китайской и русской поэзии) // В мире научных открытий. 2015. № 7.8 (67). С. 2966-2978.
  10. Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2001. 208 с.
  11. Мокиенко В. М. Устойчивые сравнения в системе фразеологии // Устойчивые сравнения в системе фразеологии: коллективная монография. СПб.: Грайфсвальд, 2015. С. 37-49.
  12. Мокиенко В. М., Никитина Т. Г. Большой словарь русских народных сравнений. М.: ЗАО «ОЛМА Медиа Групп», 2008. 800 с.
  13. НКРЯ - Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http:// www. ruscorpora.ru (дата обращения: 10.02.2018).
  14. Огольцева Е. В. Синонимия устойчивых сравнений: традиции и перспектива исследования // Устойчивые сравнения в системе фразеологии: коллективная монография. СПб.: Грайфсвальд, 2015. С. 63-73.
  15. Щедровицкий Г. П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности // Щедровицкий Г. П. Избранные труды. М.: Шк. культ. полит., 1995. С. 197-227.
  16. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособ. для вузов. М.: Высш. школа, 2003. 334 с.

Author information

Tat'yana Borisovna Maklakova

Irkutsk State University

Mariya Nikolaevna Chupanovskaya

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: February 16, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • устойчивые сравнения
  • лингвокультурная компетенция
  • деятельностный подход
  • лингвокультурный комментарий
  • русский язык как иностранный
  • settled similes
  • linguistic and cultural competence
  • activity approach
  • linguistic and cultural comment
  • Russian as a foreign language

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)