• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

PRAGMATIC STRATEGY OF THE COMMUNICATIVE CATEGORY OF AUTHORITY (BY THE MATERIAL OF THE RUSSIAN TALK SHOW “ZHIT' ZDOROVO” (“HEALTHY LIFE”))

Abstract

Studying the means of the appearance of authority, certain speech strategies and tactics requires the research to identify the mechanisms of the influence of the communicative category of authority in the discourse of talk shows due to the fact that in the modern world the role of the mass media discourse is growing rapidly. The objective of the article is to study and analyze the implementation of the pragmatic strategy, its tactics and the discourse markers of the communicative category of authority in the discourse of talk shows. To implement the manifestation strategies of the category of authority, the speaker uses a set of tactics and discursive techniques that realize gradually the linguistic authoritative impact.

References

  1. Авторитетность и коммуникация: коллективная монография / отв. ред. В. Б. Кашкин. Воронеж, 2008. 216 с.
  2. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык: учебник для вузов. Изд-е 5-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 2002. 384 с.
  3. Гальперин И. Р. Модальность текста // Сборник научных трудов Московского государственного педагогического института иностранных языков имени Мориса Тореза. М., 1980. Вып. 158. С. 119-133.
  4. Герасимов В. П. Индивидуальность в системной парадигме. Бийск, 2003. 367 с.
  5. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Изд-е 5-е. М.: ЛКИ, 2008. 288 c.
  6. Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Гнозис, 2002. 333 с.
  7. Кашкин В. Б. Введение в теорию коммуникации: учеб. пособие. Воронеж, 2000. 175 с.
  8. Ларина Е. Г. Ток-шоу как жанр телевизионного дискурса и его конститутивные признаки // Лингвистика и межкультурная коммуникация: материалы региональной научной конференции Поволжья и Северо-Кавказского региона (г. Волгоград, 19-21 апреля 2004 г.) / сост. Л. Г. Фомиченко, Е. А. Пелих. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2004. С. 193-197.
  9. Макаров М. Л. Интерпретативный анализ дискурса в малой группе. Тверь: ТвГУ, 1998. 420 c.
  10. Формановская Н. И. Речевое общение: коммуникативно-прагматический подход: учебник для студентов вузов. М.: Русский язык, 2002. 216 с.
  11. Якобсон Р. Избранные работы. М.: Прогресс, 1985. 455 с.
  12. https://www.1tv.ru/shows/zhit-zdorovo/vypuski (дата обращения: 15.06.2018).

Author information

Ekaterina Eduardovna Ulanova

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Received: June 4, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • коммуникативная категория авторитетности
  • прагматическая стратегия
  • дискурсивные маркеры
  • речевое воздействие
  • тактика
  • communicative category of authority
  • pragmatic strategy
  • discourse markers
  • speech impact
  • tactics

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)