• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC ASPECT OF FOREIGN STUDENTS’ PROFESSIONAL EDUCATION: PLACE AND ROLE OF PHRASEOLOGY

Abstract

The article is devoted to the description of the place and role of the Russian language phraseology in foreign students’ professional education at the university. The phraseological units, used in the sphere of economy, business, and finance, are considered. The author makes a conclusion about the importance of teaching Russian phraseology to foreign students in the process of obtaining professional education at Russian universities. The knowledge of the phraseological phrases used in the professional sphere increases foreign students’ professional competence, helps to overcome the language barrier between communication participants, which determines largely the success of professional contacts between specialists in various fields of activity.

References

  1. Баско Н. В. Фразеология современных российских массмедиа: дискурс экономики и бизнеса // Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории: сборник научных статей XIII международной научно-практической конференции (г. Санкт-Петербург, 23-25 апреля 2014 г.). СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2014. С. 138-141.
  2. Вавулина А. В., Клобукова Л. П., Чекалина В. Л. Русский язык для юристов: учеб. пособие по русскому языку для иностранных учащихся первого курса юридических вузов и факультетов России. М.: Русский язык. Курсы, 2011. 359 с.
  3. Каверина В. В., Филатова Е. А. Русский язык для социологов: учеб. пособие для иностранных учащихся первого курса социологических факультетов вузов России. М.: Русский язык. Курсы, 2007. 140 с.
  4. Клобукова Л. П. Обучение языку специальности. М.: Изд-во Московского ун-та, 1987. 81 с.
  5. Клобукова Л. П., Нестерская Л. А., Норейко Л. Н., Правдина Н. Е. Русский язык для экономистов. Готовимся к профессиональной деятельности: учеб. пособие для иностранцев, изучающих русский язык. В2. М.: Русский язык. Курсы, 2012. 160 с.
  6. Митрофанова О. Д. Научный стиль речи: проблемы обучения. М.: Русский язык, 1975. 128 с.
  7. Силантьева М. В. Состояние проблемы преподавания русского языка как иностранного учащимся научно-технического профиля // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9 (75). Ч. 2. С. 202-204.
  8. Телия В. Н. Основные особенности значения идиом как единиц фразеологического состава языка // Аристова Т. С., Ковшова М. Л., Рысева Е. А. и др. Словарь образных выражений русского языка / под ред. В. Н. Телия. М.: Отечество, 1995. С. 10-16.
  9. Шанский Н. М. Фразеология современного русского языка: учеб. пособие для вузов по специальности «Русский язык и литература». М.: Высшая школа, 1985. 160 с.

Author information

Nina Vasil'evna Basko

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • профессиональное образование
  • фразеологизм
  • идиоматичность значения
  • профессиональное общение
  • коммуникативная компетенция
  • professional education
  • phraseological unit
  • idiomatic meaning
  • professional communication
  • communicative competence

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)