• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

USE OF PODCASTS OF SOCIAL-POLITICAL NATURE IN TEACHING THE FRENCH LANGUAGE TO STUDENTS MAJORING IN INTERNATIONAL RELATIONS

Abstract

Podcasts are an innovative means of ensuring the quality of teaching a foreign language due to authenticity, accessibility, cognitive character, multifunctionality, interactivity, productivity, and intensification of independent work. The article discusses the possibility of integrating podcasts in educational and cognitive activity on mastering the French language in the conditions of a non-linguistic faculty of the university. The author describes the didactic properties and methodological potential of the French podcasts. Recommendations on their use for the formation and development of listening and speaking skills are given. Samples of tasks of communicative and creative type are proposed, aimed at analysing, discussing and interpreting the obtained information. The expediency of using podcasts in students’ extracurricular independent work is substantiated.

References

  1. Иванова С. Г., Дмитриева Е. В., Сахарова Н. С. Методика использования подкастов в процессе обучения иностранным языкам в университете // Вестник Оренбургского государственного университета. 2016. № 2 (190). С. 20-25.
  2. Соломатина А. Г. Развитие умений говорения и аудирования учащихся посредством учебных подкастов // Язык и культура. 2011. № 2 (14). С. 130-134.
  3. Суханова А. С. Технология работы с подкастами в обучении иностранному языку [Электронный ресурс] // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы VIII междунар. науч. конф. (г. Самара, март 2016 г.). Самара: Асгард, 2016. С. 296-300. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/188/9958/ (дата обращения: 07.10.2018).
  4. Сысоев П. В. Подкасты в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2014. № 2 (26). С. 189-201.
  5. Atlan J. L’utilisation des stratégies d’apprentissage d’une langue dans un environnement des TICE // ALSIC (Apprentissage des langues et Systèmes d’Information et de Communication). 2000. Vol. 3. № 1. P. 109-123.
  6. Chester A. Podcasting in education: student attitudes, behavior and self-efficacy // Educational Technology & Society. 2011. Vol. 14. № 2. P. 236-247.
  7. Flanagan L. What Teens Are Learning from “Serial” and Other Podcasts [Электронный ресурс]. URL: http://www.kqed. org/mindshift/39461/what-teens-are-learning-from-serial-and-other-podcasts (дата обращения: 01.09.2018).
  8. Hammersley B. Audible revolution [Электронный ресурс] // The Guardian. 2004. February, 12. URL: http://www.theguardian. com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia (дата обращения: 01.09.2018).
  9. History of Podcasting [Электронный ресурс]. URL: http://www.podcastblaster.com/history-of-podcasting.html (дата обращения: 01.09.2018).
  10. Sancler J. V. Le podcast, un outil favorisant les compétences orales en FLE // Synergies. 2012. № 7. P. 55-65.

Author information

Oleg Vladimirovich Kurskikh

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Received: September 30, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • подкаст
  • подкастинг
  • французский язык
  • аудирование
  • говорение
  • учебные материалы
  • профессиональная языковая подготовка
  • самостоятельная работа
  • студенты-международники
  • podcast
  • podcasting
  • French language
  • listening comprehension
  • speaking
  • educational materials
  • professional language training
  • independent work
  • students majoring in international relations

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)