• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

SYSTEM OF MOTIVES IN A. VAMPILOV’S COMEDY “THE ELDEST SON”

Abstract

The article is devoted to the analysis of images, the consideration of motive system in Alexander Vampilov’s comedy “The Eldest Son”, and the identification of new components of the artistic figurativeness and symbolism of the play. For the analysis, the authors use the synthesis of the fundamental methods and principles of scientific research, among which, first of all, intertextual, typological, motive-based, poetological and partly biographical ones in their interrelation and complementarity. In the course of the research, Vampilov’s text intertextual relations with biblical texts, sacred books that historically incorporated universal principles and laws of human coexistence are ascertained; these intertextual relations are new and have not been previously considered within criticism and literary studies.

References

  1. Вампилов А. Старший сын // Вампилов А. Дом окнами в поле. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1982. С. 88-157.
  2. Веселовский С. Б. Ономастикон. М.: Наука, 1974. 382 с.
  3. Григорай И. В. «Прощание в июне» и «Старший сын» А. Вампилова в контексте отечественной драматургии 1960-х гг. // Проблемы литературных жанров: материалы IX Международной научной конференции, посвященной 120-летию со дня основания Том. гос. ун-та (8-10 дек. 1998 г.). Томск, 1999. Ч. 2. С. 203-206.
  4. Гушанская Е. М. Александр Вампилов: очерк творчества. Л.: Советский писатель, 1990. 320 с.
  5. Деменева К. А. Жанровые особенности многоактных пьес А. Вампилова: автореф. дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2008. 20 с.
  6. Денисова Т. Н. Концепция героя в русской драматургии второй половины ХХ века: автореф. дисс. … к. филол. н. Архангельск, 2014. 22 с.
  7. Зборовец И. В. Драматургия Александра Вампилова: проблема характера, художественное своеобразие: автореф. дисс. … к. филол. н. К., 2003. 24 с.
  8. Кузнецова Н. М. Мифо-ритуальный и фольклорный контекст драматургии А. В. Вампилова: автореф. дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2004. 25 с.
  9. Липовецкий М. Н. «Шестидесятники» как потерянное поколение: трагикомедии Александра Вампилова // Континент. 2000. № 104. С. 336-348.
  10. Распутин В. Г. «Александру Вампилову исполнилось бы нынче пятьдесят…»: переписка А. Вампилова с Е. Якушкиной // Новый мир. 1987. № 9. С. 210-221.
  11. Смирнов С. Р. Драматургия А. Вампилова: закономерности творческого процесса: дисс. … д. филол. н. Иркутск, 2006. 317 с.
  12. Сушков Б. Ф. Александр Вампилов: размышления об идейных корнях, проблематике, художественном методе и судьбе творчества драматурга. М.: Советская Россия, 1989. 164 с.
  13. Тендитник Н. С. Перед лицом правды: очерк жизни и творчества Александра Вампилова. Иркутск: Сибирь, 1997. 142 с.
  14. Туровская М. И. Вампилов и его критики // Сибирь. 1976. № 1. С. 180-192.
  15. Шукшин В. М. Нравственность есть Правда // Шукшин В. М. Собрание сочинений: в 5-ти т. Барнаул: Венда, 1992. Т. 5. Рассказы. Публицистика. С. 401-413.

Author information

Ol'ga Vladimirovna Bogdanova

Far Eastern Federal University

Valentina Aleksandrovna Tikhonenko

Far Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 4, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • русская литература ХХ века
  • Александр Вампилов
  • пьеса «Старший сын»
  • мотивная система
  • интертекст
  • аллюзийный подтекст
  • Russian literature of the XX century
  • Alexander Vampilov
  • play “The Eldest Son”
  • system of motives
  • intertext
  • allusive subtext

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)