• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

SIMILARITIES AND DIFFERENCES BETWEEN L. N. TOLSTOY’S DOCTRINE IN THE NOVEL “RESURRECTION” AND J. SWIFT’S IDEOLOGY

Abstract

The article examines interrelation between J. Swift’s creative work and L. N. Tolstoy’s novel “Resurrection”, which has become relevant nowadays due to the growing “Christianization” of the society. The paper argues that in “Resurrection”, the main problem is correlation of ideology and artistry, which is expressed through “summarization”, allegory, parable-like narration, didacticism. The identified features allow the researcher to draw parallels with J. Swift’s creative work (at the headline level, in the semantics of anthroponyms, in the description of the Eucharistic ritual) and to identify difference at the level of the author’s intention. For the first time the paper puts forward a proposition that the writers were alike as word-painters and antagonistic as thinkers.

References

  1. Андреев Л. Н. Смерть Гулливера [Электронный ресурс]. URL: https://libking.ru/books/nonf-/nonf-publicism/125689-leonid-andreev-smert-gullivera.html (дата обращения: 26.12.2018).
  2. Бахтин М. М. Идеологический роман Л. Н. Толстого // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 2002. Т. 2. С. 185-204.
  3. Береснева Л. Н. Толстой и Свифт [Электронный ресурс] // Толстовские чтения. ТГПУ им. Л. Н. Толстого, 1988. URL: http://www.tsput.ru/fb/Tolstov_sb/ТЧ_1988/index.html#116 (дата обращения: 06.03.2019).
  4. Венцлова Т. К вопросу о текстовой омонимии: «Путешествие в страну гуигнгнмов» и «Холстомер» [Электронный ресурс] // Собеседники на пиру: литературоведческие работы. URL: https://www.litmir.me/br/?b=266664&p=1 (дата обращения: 06.03.2019).
  5. Виноградова О. Н. Жанр романа Л. Н. Толстого «Воскресение»: «закодированное» авторское евангелие [Электронный ресурс] // Человек и современный мир. 2018. № 11 (24). С. 224-255. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=36900804 (дата обращения: 01.03.2019).
  6. Виноградова О. Н. Целеустановление как недостающий аспект жанровой теории в понимании феномена литературы // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2018. № 9. Ч. 2. С. 73-79.
  7. Левидов М. Ю. Путешествие в некоторые отдаленные страны: мысли и чувства Джонатана Свифта, сначала исследователя, а потом воина в нескольких сражениях [Электронный ресурс]. М.: Книга, 1986. 287 с. URL: http://www.bookposter. ru/info/imwerden/biographies72.html#.XOnVh6AueUk (дата обращения: 16.05.2019).
  8. Лукач Г. Толстой и развитие реализма // Литературное наследство. М.: ИМЛ им. А. М. Горького РАН, 1939. Т. 35. С. 14-77.
  9. Пастернак Л. О. Как создавалось «Воскресение» // Л. Н. Толстой в воспоминаниях современников: в 2-х т. / сост., подг. текста и коммент. Н. М. Фортунатова. М.: Худож. лит., 1978. Т. 2. C. 165-172.
  10. Райнов Т. И. Эстетика Толстого и его искусство // Эстетика Льва Толстого: сб. ст. / под ред. академика П. Н. Сакулина. М.: ГАХН, 1929. С. 27-92.
  11. Свифт Дж. Сказка бочки. Путешествия Гулливера. М.: Худож. лит., 1976. 430 с.
  12. Строганова М. В. Проповедь в творчестве английских писателей XVIII в.: Джонатан Свифт, Лоренс Стерн, Сэмюэль Джонсон: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008. 24 с.
  13. Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений [Электронный ресурс]: в 90-та т. М.: Худож. лит., 1928-1958. URL: http://tolstoy.ru/creativity/90-volume-collection-of-the-works/ (дата обращения: 26.12.2018).
  14. Шкловский В. Б. Энергия заблуждения: книга о сюжете. М.: Советский писатель, 1981. 352 с.

Author information

Oksana Nikolaevna Vinogradova

Vologda State University

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • Л. Н. Толстой
  • Свифт
  • роман
  • памфлет
  • «Воскресение»
  • «Сказка бочки»
  • «Путешествия Гулливера»
  • L. N. Tolstoy
  • J. Swift
  • novel
  • pamphlet
  • “Resurrection”
  • “A Tale of a Tub”
  • “Gulliver’s Travels”

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)