• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

REALIZATION OF CONDITIONS OF QUESTIONING SPEECH ACT SUCCESS IN INTERROGATIVE ENGLISH-LANGUAGE DISCOURSE (BY THE EXAMPLE OF INSTITUTIONAL DISCOURSE VARIETIES)

Abstract

The article considers the realization of the conditions of a questioning speech act success in the interrogative discourse identified relying on the prevalence of questions in the speech of one of the communicants. Analysing the usage of questions in certain types of institutional discourse (pedagogical, juridical, business), the authors conclude that they contain many typical violations of success conditions, which are mostly determined not by the nature of the interrogative discourse itself but by the peculiarities of the analysed institutional discourse varieties.

References

  1. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров [Электронный ресурс] // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 1996. Т. 5. Работы 1940-х - начала 1960-х годов. С. 159-206. URL: http://philologos. narod.ru/bakhtin/bakh_genre.htm (дата обращения: 25.03.2019).
  2. Григорьева В. С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингвистический и когнитивный аспекты. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2007. 288 с.
  3. Жуманов В. И. Типы прагматической многозначности вопросительных предложений фразеологической структуры // Вестник Челябинского государственного университета. 2012. № 20 (274). С. 51-54.
  4. Закутская Н. Г. Условия успешности директивных речевых актов в симметричных коммуникативных контекстах // Теоретические и прикладные вопросы испанистики: межвуз. сб. науч. ст. Пятигорск: Пятигорский гос. лингвист. ун-т, 2010. С. 167-171.
  5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  6. Кузнецова Т. И., Кузнецов И. А. Вопросно-ответный диалог: лингвистическая форма и коммуникативное содержание // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2016. № 2 (177). С. 83-91.
  7. Ли Цинь. Условия эффективной реализации речевого акта вопроса // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Филология». 2017. № 2. С. 168-173.
  8. Михайлов Л. М. Коммуникативная грамматика немецкого языка. М.: Высшая школа, 1994. 256 с.
  9. Наумова М. В. Интеррогативный диалог (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. Белгород, 2005. 22 с.
  10. Падучева Е. В. Тема языковой коммуникации в сказках Льюиса Кэрролла (1982) // Семиотика и информатика: сб. науч. ст. М.: Языки славянской культуры, 1997. Вып. 35. С. 184-226.
  11. Пугачева О. В. Условия успешности речевого акта и стратегии поведения в условиях коммуникативного дискомфорта // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2008. № 47. С. 93-96.
  12. Цурикова Л. В. Вопрос и прагматический диапазон вопросительного предложения: автореф. дисс. … к. филол. н. Воронеж, 1992. 24 с.
  13. Evaluate two sides of a debate [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingchannel.org/video/evaluating-both-sides-of-argument (дата обращения: 24.03.2019).
  14. Good bad and ugly of interviews [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=6zeDniMeMZA (дата обращения: 10.04.2019).
  15. Inquiry-Based Teaching: Discussing Non-Fiction [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingchannel.org/ video/inquiry-based-teaching-discussing-non-fiction (дата обращения: 15.03.2019).
  16. Job Interview Good Example copy [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=OVAMb6Kui6A (дата обращения: 17.04.2019).
  17. Parkland Florida Shooter Nickolas Cruz Interview Transcript [Электронный ресурс]. URL: https://ru.scribd. com/document/385802649/Parkland-Florida-Shooter-Nikolas-Cruz-Interview- (дата обращения: 05.04.2019).
  18. Reading Formal and Informal Texts [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingchannel.org/video/formal-and-informal-texts (дата обращения: 29.03.2019).
  19. Searle J. R. Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1969. 203 р.
  20. The Art of Questioning: Content, Meaning and Style [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingchannel. org/video/structuring-questioning-in-classroom (дата обращения: 25.03.2019).

Author information

Alla Evgen'evna Golukovich

Voronezh State Pedagogical University

Lyudmila Anatol'evna Antonova

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: May 18, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • вопрос
  • запрос информации
  • речевой акт
  • условия успешности
  • речевой жанр
  • интеррогативный дискурс
  • информационная лакуна
  • косвенный речевой акт
  • гибридный речевой акт
  • question
  • information inquiry
  • speech act
  • conditions of success
  • speech genre
  • interrogative discourse
  • informational gap
  • indirect speech act
  • hybrid speech act

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)