LEXICAL REPRESENTATION OF THE CATEGORY “ONE’S OWN” IN SOCIO-POLITICAL TEXTS (BASED ON THE ENGLISH VERBS)
Abstract
The article attempts to describe the lexical representation of the semantic category “one’s own” by means of a verb. The American texts of socio-political orientation (2015-2016) covering the armed conflict in Syria have served as the language material. The results of the research are the verbs identified by the authors, their lexical-semantic group distribution and the authorial model of the semantic category “one’s own” (represented by verbs), which consists of eight components - lexical-semantic groups singled out according to the results of the study.
References
- Алёшина Е. Ю. Проблема эффективности публичного политического дискурса конфликтной ситуации // Liberal Arts in Russia. 2016. Vol. 6. № 6. С. 590-600.
- Балашова Л. В. Реализация концептов «свой - чужой» в российском политическом дискурсе начала XXI века // Политическая лингвистика. 2014. № 1 (47). С. 40-50.
- Жаркова Т. В. Политическая война как фактор социально-политической коммуникации // Человек в информационном пространстве: сб. науч. тр. / под ред. Н. В. Аниськиной. Ярославль: Ярославский гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского, 2014. С. 94-103.
- Карпович О. Г. Особенности ведения современных информационных войн в СМИ и сети Интернет // Мировая политика. 2017. № 4. С. 64-74.
- Кишина Е. В. Семантическая оппозиция «свой - чужой» как реализация идеолого-манипулятивного потенциала политических дискурсов // Вестник Кемеровского государственного университета. 2011. № 4 (48). С. 174-179.
- Серайнян М. Ю. Оппозиция «свой - чужой» как конфликтоген в политическом дискурсе // Преподаватель XXI век. 2012. № 2. С. 310-314.
- Сковородников А. П., Копнина Г. А. Лингвистика информационно-психологической войны: к обоснованию и определению понятия // Политическая лингвистика. 2016. № 1 (55). С. 42-50.
- CNN [Электронный ресурс]. URL: https://www.cnn.com (дата обращения: 16.04.2019).
- LA Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.latimes.com/ (дата обращения: 16.04.2019).
- NY Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.nytimes.com/ (дата обращения: 16.04.2019).
- Prier J. Commanding the Trend: Social Media as Information Warfare // Strategic Studies Quarterly. 2017. Vol. 11. № 4. P. 50-85.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 15, 2019.
- Published: July 10, 2019.
Keywords
- «свой»
- глагол
- модель
- информационно-психологическая война
- вооруженный конфликт
- Сирия
- “one’s own”
- verb
- model
- information-psychological war
- armed conflict
- Syria
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC