• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

LANDSCAPE ECPHRASIS IN M. Y. LERMONTOV’S CREATIVE WORK

Abstract

The article analyses M. Y. Lermontov’s ecphrasis, which is not verbal representation of fine art works but creation of picturesque landscapes by means of the language. It is shown that the poet’s perception of nature mostly involves “reading” a forming image and the related technique of framing, which allows representing a landscape as a dynamic picture. The comparative analysis of M. Y. Lermontov’s and A. G. Venetsianov’s artistic systems leads to the conclusion that the poet’s verbal landscapes are created according to the principles of plein air painting focused on transferring light effects.

References

  1. Киселева И. А. Изучение творчества М. Ю. Лермонтова как религиозно-философской системы: проблемы методологии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2010. № 4. С. 95-100.
  2. Киселева И. А. Принцип и смысл обратной перспективы в стихотворении М. Ю. Лермонтова «Парус» (1832) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2016. № 4. С. 120-126.
  3. Киселева И. А. Творчество М. Ю. Лермонтова как религиозно-философская система: монография. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: ИИУ МГОУ, 2017. 178 с.
  4. Кожинов В. В. Поэзия // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2003.
  5. Лермонтов М. Ю. Собрание сочинений: в 6-ти т. М. - Л.: АН СССР, Ин-т русской литературы (Пушкинский дом), 1954. Т. 1. Стихотворения, 1828-1831. 452 с.; Т. 2. Стихотворения, 1832-1841. 386 с.; 1955. Т. 3. Поэмы, 1828-1834. 328 с.; Т. 4. Поэмы, 1835-1841. 427 с.
  6. Москвин Г. В. Первый период творчества M. Ю. Лермонтова (ранняя лирика) // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2014. № 3. С. 107-115.
  7. Поспелов Г. Г. Русское искусство XIX века. М.: Искусство, 1997. 287 с.
  8. Поташова К. А. Влияние живописи на эстетический идеал русской литературы первой трети XIX века (А. С. Пушкин и М. Ю. Лермонтов): дисс. … к. филол. н. М., 2016. 267 с.
  9. Поташова К. А. Образ «пылающего Везувия» в художественном мире А. С. Пушкина, М. Ю. Лермонтова, К. П. Брюллова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 6 (48). Ч. 2. С. 133-137.
  10. Радбиль Т. Б., Юхнова И. С. Художественное воплощение русского национально-культурного концепта РЕКА в творчестве М. Ю. Лермонтова // Научный диалог. 2019. № 2. С. 127-142.
  11. Турчин В. С. Эпоха романтизма в России. К истории русского искусства первой трети XIX столетия: очерки. М.: Искусство, 1981. 550 с.

Author information

Kseniya Alekseevna Potashova

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: August 14, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • М. Ю. Лермонтов
  • экфрасис
  • кадрирование
  • пространство
  • перспектива
  • взаимодействие искусств
  • M. Y. Lermontov
  • ecphrasis
  • framing
  • space
  • perspective
  • interrelation of arts

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)