• Original research article
  • November 29, 2019
  • Open access

PECULIARITIES OF BORROWED VOCABULARY FUNCTIONING IN THE TATAR ADVERTISEMENTS

Abstract

The article examines the peculiarities of borrowed vocabulary functioning in the Tatar advertising texts. Transformations of borrowed vocabulary in the Tatar advertisements occur at orthographic, phonetic, morphemic, lexical levels; there are hybrid texts where the original Russian orthography or graphical arrangement are preserved. The Russian-European vocabulary prevails in advertisements of building supplies, motor vehicles, banks and healthcare institutions, in nomination of goods and services. The Arabic and Persian borrowings are frequent in religious advertisements. The research material includes the Tatar print advertisements and radio advertisements.

References

  1. Акчарлак: газетасы. 2007. № 16.
  2. Байрак: газетасы. 2016. № 75.
  3. Байрамова Л. К. Татарстан: языковая симметрия и асимметрия. Казань: Изд-во КГУ, 2001. 266 с.
  4. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе. М.: Юнити, 2003. 288 с.
  5. Галиуллина Г. Р. Сленговая лексика в современном татарском языке // Языковые контакты народов Поволжья и Урала: XI Международный симпозиум (г. Чебоксары, 21-24 мая 2018 г.): сборник статей / сост. и отв. ред. А. М. Иванова, Э. В. Фомин. Чебоксары: Изд-во Чуваш. ун-та, 2018. С. 112-114.
  6. Гафурова А. А. Специфика функционирования ономастической лексики в татарских и англоязычных рекламных текстах: дисс. … к. филол. н. Казань, 2012. 246 с.
  7. Дедюхина А. Г. Англоязычные заимствования в российской рекламе: лингвосемиотические характеристики: дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2011. 169 с.
  8. Иншакова Н. Г. Рекламный и пиар-текст: основы редактирования. М.: Аспект Пресс, 2014. 256 с.
  9. Исхакова З. А. Двуязычие в городах Татарстана (1980-90-е годы). Казань: Фикер, 2001. 191 с.
  10. Низамов И. М. Татар рекламы һәм матбугат (Татарская реклама и периодическая печать). Казан: Казан ун-ты нэшр., 1997. 110 б.
  11. Сагдеева Ф. К. Проблемы культуры татарской речи в условиях актуального двуязычия. Казань: Фикер, 2003. 160 с.
  12. Словарь социолингвистических терминов / отв. ред. В. Ю. Михальченко. М.: Институт языкознания РАН, 2006. 312 с.
  13. Тимерханов А. А. Язык и стиль татарского документа. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2005. 312 с.
  14. Халатян А. Г. Национально-культурные компоненты в языке современной рекламы: дисс. … к. филол. н. М., 1996. 129 с.
  15. Шакирзянов Р. А. Югары уку йортларында техник терминнар куллану проблемалары (Проблема использования технических терминов в высших учебных заведениях) // Татар теленең терминологиясен камилләштерү проблемалары (Проблемы совершенствования татарской терминологии: материалы научно-практической конференции / отв. ред. Д. Б. Рамазанова). Казан: Алма-Лит, 2006. Б. 55-60.
  16. Шарыпова Н. Х. Двуязычие в Татарстане. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2004. 252 с.
  17. Юсупов Р. А. Мәгълүмат чаралары һәм сөйләм культурасы (Информационные средства и культура речи) // Татар теленең терминологиясен камилләштерү проблемалары (Проблемы совершенствования татарской терминологии: материалы научно-практической конференции / отв. ред. Д. Б. Рамазанова). Казан: Алма-Лит, 2006. Б. 25-33.

Author information

Gul'naz Nurkhametovna Fakhretdinova

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: October 6, 2019.
  • Published: November 29, 2019.

Keywords

  • татарский язык
  • иноязычная лексика
  • заимствования
  • лексико-тематическая группа
  • экспрессия
  • радиореклама
  • печатная реклама
  • Tatar language
  • foreign vocabulary
  • borrowings
  • lexico-semantic group
  • expression
  • radio advertisement
  • print advertisement

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)