• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

On the Problem of Semantic Arrangement of Media Texts (by the Example of Click-Bait Headlines of “The Guardian” Online Newspaper)

Abstract

The study is conducted within the framework of the cognitive-pragmatic approach and is based on the analysis of text semantic arrangement. The paper aims to examine realization of the informative function of media texts under click-bait headlines. The English-language online newspaper “The Guardian” served as a source of empirical material. Click-bait headlines were chosen by the continuous sampling method. At the next stage, news media texts were analysed in terms of thematic progression. The findings justified the hypothesis that news media texts under click-bait headlines preserve their informative function, which is realized taking into account certain peculiarities of click-bait headlines.

References

  1. Александрова А. И., Васильев С. Л. Ориентирующая функция газетного заголовка // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2014. Вып. 8. С. 62-67.
  2. Белоедова А. В. Информация «из вторых рук» на шкале достоверности // Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования: II Международная научно-практическая конференция. Актуальные проблемы современной медиалингвистики и медиакритики в России и за рубежом: II Международный научный семинар (г. Белгород, НИУ «БелГУ», 5-7 октября 2016 г.): сборник научных работ / под ред. Е. А. Кожемякина, А. В. Полонского. Белгород: ИД «Белгород»; НИУ «БелГУ», 2016. С. 104-111.
  3. Валгина Н. С., Светлышева В. Н. Орфография и пунктуация [Электронный ресурс]: справочник. URL: http://www.hi-edu.ru/ e-books/xbook142/01/part-020.htm (дата обращения: 23.11.2019).
  4. Воронцова Т. А. Новостной заголовок как репрезентант события // Политическая лингвистика. 2017. № 6 (66). С. 21-25.
  5. Гаврикова О. А. Критерии выявления кликбейт-заголовков // Языковые единицы в свете современных научных парадигм: материалы IV Всероссийской научно-практической конференции (г. Уфа, 20 декабря 2018 г.) / отв. ред. Р. А. Газизов. Уфа: РИЦ БашГУ, 2018. С. 23-28.
  6. Гаврикова О. А. Функционирование кликбейтинга как инструмента информационного моделирования реальности в интернет-пространстве // Молодежь в науке: новые аргументы: сборник научных работ VIII Международного молодежного конкурса (г. Липецк, 30 марта 2018 г.). Липецк: Аргумент, 2018. С. 259-264.
  7. Горошко Е. И. Гипертекст 3.0: лингвистический анализ [Электронный ресурс]. URL: http://www.textology.ru/article. aspx?aid=215 (дата обращения: 14.11.2019).
  8. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М.: Флинта, 2008. 263 с.
  9. Загоруйко И. Н. Функциональный аспект заголовков в клипово-ориентированном информационном пространстве Интернета // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2018. № 2 (98). С. 85-91.
  10. Иванова С. В., Сподарец О. О. Реализация стратегии субъективизации в структуре новостного политического дискурса СМИ // Политическая лингвистика. 2010. № 3. С. 71-75.
  11. Иванова С. В., Чанышева З. З. Технологии дискурсивного оформления слухов в политическом дискурсе массмедиа // Политическая лингвистика. 2014. № 2. С. 39-49.
  12. Клушина Н. И. Медиатизация современной культуры и русский национальный стиль // Русская речь. 2014. № 1. С. 66-73.
  13. Клушина Н. И., Байгожина Д. О., Тахан С. Ш. Медиатизация: стилистический вектор // Верхневолжский филологический вестник. 2019. № 2. С. 57-62.
  14. Колосова А. А., Поплавская Н. В. О полифункциональности журналистского медиатекста // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2015. № 18 (215). С. 10-13.
  15. Лютая А. А. Заголовок, подзаголовок, текст газетной статьи: прагматика соотношений // Альманах современной науки и образования. 2008. № 2 (9). Ч. 1. C. 133-135.
  16. Орлова О. Г. Составление словаря стереотипов о русских: содержание и форма // Политическая лингвистика. 2013. № 3. С. 175-182.
  17. Симакова С. И. Визуализация в СМИ: вынужденная необходимость или объективная реальность? // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2017. Т. 23. № 1-2. С. 135-139.
  18. Труфанова Е. О. Информационное перенасыщение: ключевые проблемы // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2019. № 1 (16). С. 4-21.
  19. Чанышева З. З. Информационные технологии смысловых искажений в кликбейт-заголовках // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2016. № 4. С. 54-62.
  20. Чанышева З. З. Этологические аспекты воздействия на массовую аудиторию // Лингвополитическая персонология: дискурсивный поворот: материалы Междунар. науч. конф. (г. Екатеринбург, 29-30 нояб. 2019 г.) / Урал. гос. пед. ун-т; РАНХиГС, Урал. ин-т управления; отв. ред. Н. Б. Руженцева. Екатеринбург, 2019. С. 222-225.
  21. Aratani L. Meet the Americans called Trump.. who aren’t related to the president [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/us-news/2019/dec/26/people-named-trump-unrelated-to-president (дата обращения: 26.12.2019).
  22. Harris Sh., Dawsey J., Nakashima E. Trump told Russian officials in 2017 he wasn’t concerned about Moscow’s interference in U.S. election [Электронный ресурс]. URL: https://www.washingtonpost.com/national-security/trump-told-russian-officials-in-2017-he-wasnt-concerned-about-moscows-interference-in-us-election/2019/09/27/b20a8bc8-e159-11e9-b199-f638 bf2c340f_story.html (дата обращения: 15.12.2019).
  23. Trump told Russian officials he was unconcerned about election interference - report [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/us-news/2019/sep/27/trump-russia-election-interference-report (дата обращения: 15.12.2019).
  24. Walker Sh. Mangalica: The hairy Hungarian pig nearly wiped out by communism [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/world/2019/dec/27/hungary-fight-to-save-mangalica-pigs (дата обращения: 27.12.2019).

Author information

Olesya Anatol'evna Gavrikova

Bashkir State University

About this article

Publication history

  • Received: January 16, 2020.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • кликбейтинг
  • медиадискурс
  • заголовок
  • медиатекст
  • функции заголовка
  • функции медиатекстов
  • прагматика
  • СМИ
  • click-baiting
  • media discourse
  • headline
  • media text
  • headline functions
  • functions of media texts
  • pragmatics
  • mass media

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)