• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Developing Non-Linguistic Students’ Speech Skills Using the Techniques to Produce Witty Remarks

Abstract

The article examines the ways to develop the English-speaking skills among students of “Tourism” training area using the techniques to produce witty remarks. The techniques are illustrated by the examples of short jokes taken from the American sources. The author suggests two types of exercises on the short humorous text, which humorous effect is based on ambiguity and misinterpretation. Examples of tasks are provided. Methodological recommendations on work with jokes are given and the necessity to use humour at the lessons is justified.

References

  1. Американский юмор. XX век: сборник / сост. С. Б. Белов. М.: Радуга, 1984. 528 с.
  2. Балашов С. Н. Аналитическая природа английского языка как благоприятный фактор достижения иронического эффекта // Сопоставительная лингвистика: бюллетень Института иностранных языков / Уральский государственный педагогический университет; отв. ред. В. И. Томашпольский. Екатеринбург, 2005. Т. 4. С. 20-22.
  3. Балашов С. Н. Роль синтаксических средств в создании иронического смысла // Актуальные проблемы лингвистики. Уральские лингвистические чтения - 2005: материалы Ежегодной научной конференции (г. Екатеринбург, 1-2 февраля 2005 г.) / отв. ред. В. И. Томашпольский; Уральский государственный педагогический университет. Екатеринбург, 2005. С. 11-12.
  4. Лук А. Н. О чувстве юмора и остроумии. М.: Искусство, 1968. 191 с.
  5. Лук А. Н. Юмор, остроумие, творчество. М.: Искусство, 1977. 183 с.
  6. Почепцов Г. Г. Язык и юмор (на английском языке). К.: Вища школа, 1974. 319 с.
  7. Самарова О. В. Способы работы с текстами для чтения при личностно-ориентированном обучении // Учебник - Ученик - Учитель: Всероссийская научно-практическая конференция. М.: МГУ им. М. В. Ломоносова, 2003. С. 284-291.
  8. Allen J. Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2001. March.
  9. Betty T. Life in These United States // Reader’s Digest. 2004. August.
  10. Degneau R. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2005. October.
  11. Devoe M. Big Chill // Reader’s Digest. 2001. June.
  12. Dewar-Hughes W. Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2001. March.
  13. Dietz A. Not Too Much to Ask for // Reader’s Digest. 2005. July.
  14. Jones E. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2005. January.
  15. Krisham V. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2001. November.
  16. Lansang C. Life in These United States // Reader’s Digest. 2006. January.
  17. Maxson D. Life in These United States // Reader’s Digest. 2004. June.
  18. O’Brien C. Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2005. April.
  19. Poppe J. Food for Thought // Reader’s Digest. 2004. June.
  20. Sheraton M. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2004. December.
  21. Spiegel R. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2006. January.
  22. Teaching Communication: Theory, Research and Methods / ed. by J. A. Daly, G. V. Friedrich, A. L. Vangelisti. L.: Lawrence Erlbaum Associates, 1990. 511 p.

Author information

Elena Pavlovna Belkina

Pitirim Sorokin Syktyvkar State University

About this article

Publication history

  • Received: January 10, 2020.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • иностранный язык
  • короткий юмористический текст
  • неязыковой вуз
  • профессионально-значимые речевые умения
  • приемы создания острот
  • задания, выполняемые по аналогии
  • логико-смысловые задания
  • foreign language
  • short humorous text
  • non-linguistic higher education establishment
  • professionally valuable speech skills
  • techniques to produce witty remarks
  • analogy-based tasks
  • logical and meaningful tasks

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)