The Documentary and the Artistic in the Novel “Oona & Salinger” by Frédéric Beigbeder
Abstract
The article aims to examine specificity of interaction of documentary and artistic elements in the XXI-century prose. The research is based on Frédéric Beigbeder’s novel “Oona & Salinger” (2014) where reliability of presented information is justified by extra-plot elements: letters, topographic coordinates, famous people’s names, the narrator’s image and references to literary and mass cultural myths. For the first time the paper considers principles of correlation of fiction and non-fiction, identifies their functions, traces mechanisms of an artistic image formation. F. Beigbeder’s experiments with documentary sources are considered as an important and necessary stage in evolution of the novel genre.
References
- Бегбедер Ф. Уна & Сэлинджер / пер. с фр. Н. Хотинской. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2015. 320 с.
- Гурска К. Э. Художественно-документальная проза Светланы Алексиевич (проблема поэтики): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2019. 18 с.
- Данилкин Л. Новая журналистика и Антология новой журналистики. Том Вулф [Электронный ресурс]. URL: http://vilka.by/review/review_wolfe1/ (дата обращения: 02.03.2020).
- Колядич Т. М. Авторская рефлексия в воспоминаниях писателей XX века // Autobiographia pisarzy rosyjskish: сборник. Warszawa, 2012. Т. 21. С. 31-40.
- Левина-Паркер М. Введение в самосочинение: autofiction // Новое литературное обозрение. 2010. № 103. С. 12-40.
- Местергази Е. Г. Документальное начало в литературе XX века: монография. М.: Флинта; Наука, 2006. 160 с.
- Мещеряков С. В. Проблема автора и ее художественная интерпретация в романе Ф. Бегбедера «99 франков» // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2013. Вып. 6 (122). С. 132-136.
- Несмелова О. О. Война, фашизм, тоталитаризм - средствами nonfiction // Филология и культура. 2012. № 4 (30). С. 26-29.
- Несмелова О. О., Коновалова Ж. Г. Образ Пикассо в литературе non-fiction // Американские и европейские исследования: 2012-2014 / под ред. Ю. В. Стулова. Мн.: МГЛУ, 2016. С. 143-151.
- Палиевский П. В. Документ в современной литературе // Палиевский П. В. Литература и теория. М.: Современник, 1978. С. 121-167.
- Петрова Н. А. «Филологический роман» как свод маргинальных текстов (три книги о Сергее Довлатове) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2016. Вып. 1 (33). С. 131-136.
- Федоров В. С. Проблемы документалистики и развитие жанра документально-художественной прозы середины 70-х - начала 80-х годов: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 1991. 18 с.
- Федотова А. А. К вопросу о некоторых лингвостилистических особенностях жанра “faction” // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2013. № 6 (149). Вып. 17. С. 119-125.
- Concise Oxford Russian Dictionary. Oxford: Oxford University Press, 1998. 1007 p.
- https://vk.com/prozhito (дата обращения: 02.03.2020).
- https://www.huffingtonpost.com/2015/05/18/frederic-beigbeder-youth_n_7278344.html (дата обращения: 02.03.2020).
- Jensen V. Writing History: Capote’s Novel Has a Lasting Effect on Journalism [Электронный ресурс]. URL: http://www2.ljworld. com/news/2005/apr/03/writing_history_capotes/ (дата обращения: 02.03.2020).
- Lucewicz L. The Canon of Confessional Writing and Its Modifications // Russian Classical Literature Today: The Challenges / Trials of Messianism and Mass Culture / ed. by Y. Lyutskanov, H. Manolakev and R. Rusev. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2014. Р. 195-204.
Author information
About this article
Publication history
- Received: July 31, 2018.
- Published: May 29, 2020.
Keywords
- документальное
- художественное
- faction
- жанр
- образ повествователя
- массовая культура
- Ф. Бегбедер
- the documentary
- the artistic
- genre
- narrator’s image
- mass culture
- F. Beigbeder
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC