• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Oscar Wilde’s Colour Palette in the Novel “The Picture of Dorian Gray” as Representation of the Author’s Aesthetic Worldview

Abstract

The article examines Oscar Wilde’s colour palette in his only novel “The Picture of Dorian Gray”. Interest in this problem is conditioned by colourfulness of the author’s language (63 colour lexemes), an essential feature of his individual style. The research objective includes identifying components of the writer’s chromatic worldview. The study indicated wide use of explicit and implicit metaphorical colour terms, the author’s original colour nominations. The novel’s chromatic field includes eleven micro-fields. The analysis of the colour terms usage helps to reveal the mechanism of the characters’ images creation and contributes to perceiving the author as a representative of the aesthetic trend.

References

  1. Вежбицкая А. Язык. Культура. Знание: монография / отв. ред. и сост. И. А. Кронгауз. М.: Русские словари, 1996. 412 с.
  2. Лаенко Л. В. Перцептивный признак как объект номинации. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2005. 303 с.
  3. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: Едиториал УРСС, 2004. 256 с.
  4. Лысцова Ю. А. Особенности семантики цветообозначений в постмодернистских текстах В. О. Пелевина // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 6. С. 328-333.
  5. Майсак Т. А. Типология грамматикализации конструкций с глаголами движения и глаголами позиции. М.: Языки славянских культур, 2005. 480 с.
  6. Морщинский В. С. Цветонаименования как значимая характеристика языковой картины мира Л. Н. Андреева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (69). Ч. 1. С. 121-124.
  7. Песина С. А. Слово в когнитивном аспекте: монография. М.: Флинта; Наука, 2011. 344 с.
  8. Степанов Ю. С. Имена, предикаты, предложения. Семиологическая грамматика. М.: Наука, 1981. 360 с.
  9. Теория цвета. Хроматические и ахроматические цвета [Электронный ресурс]. URL: https://color-harmony.livejournal. com/423.html (дата обращения: 12.09.2019).
  10. Уайльд О. Портрет Дориана Грея / пер. с англ. М. Абкиной. Ташкент: Укитувчи, 1987. 190 с.
  11. Шибкова О. С., Климовских Ю. А. Структурно-семантическая классификация состава макрополя цветообозначений в художественной картине мира О. Уайльда [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ strukturno-semanticheskaya-klassifikatsiya-sostava-makropolya-tsvetooboznacheniy-v-hudozhestvennoy-kartine-mira-o-uaylda (дата обращения: 30.03.2020).
  12. Эстетизм и творчество О. Уайльда [Электронный ресурс]. URL: https://studme.org/113297/literatura/estetizm_ tvorchestvo_oskara_uaylda (дата обращения: 21.09.2019).
  13. Wilde O. The Picture of Dorian Gray / на англ. яз. // Уайльд О. Избранные произведения: в 2-х т. М.: Прогресс, 1979. Т. 1. С. 77-346.

Author information

Larisa Gennadievna Pavlenko

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (Branch) of Rostov State University of Economics

Anzhelika Nikolaevna Savitskaya

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (Branch) of Rostov State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: March 11, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • эстетизм
  • хроматические и ахроматические цвета
  • когнитивная метафора
  • кластер стилистических средств
  • цветообозначение
  • цветовая картина мира
  • идиостиль
  • aestheticism
  • chromatic and achromatic colours
  • cognitive metaphor
  • cluster of stylistic means
  • colour term
  • chromatic worldview
  • individual style

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)