• Original research article
  • July 15, 2020
  • Open access

System of Communicative Exercises for Teaching the Russian Phraseology to Foreign Students-Philologists

Abstract

The research objective includes developing a system of exercises for teaching the Russian phraseological units to foreign students-philologists at B1 level. Modern textbooks on the Russian phraseology for foreigners are analysed, students’ difficulties are revealed and the problem of choosing phraseological material is considered. The study is based on an educational experiment data and on the materials of students’ survey. Scientific originality of the research includes development and approbation of a system of exercises aimed to form learners’ communicative competence. Phraseological units semantization was carried out relying on the analysis of their inner form. The experiment results justify efficiency of the proposed set of exercises. Methodological recommendations on work with the Russian phraseological units in a foreign audience are proposed.

References

  1. Адонина Л. В., Лазарев С. В., Никитина В. В., Смирнова С. В., Фисенко О. С., Чернова Н. В. Методика обучения иностранцев фразеологической системе русского языка: лингвокультурологический аспект // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2017. № 6. С. 59-65.
  2. Андрюшина Н. П. Фразеологизмы как компонент лексической компетенции иностранных граждан в изучении русского языка // Актуальные проблемы обучения русскому языку XII = Current Issues of the Russian Language Teaching XII. Brno: Masarykova Univ., 2016. С. 12-19.
  3. Баранов А. Н. Внутренняя форма в значении и толковании идиом: тавтология или часть семантики? // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 2010. Т. 69. № 3. С. 3-15.
  4. Барановская Т. А. Внутренняя форма слова как психологическая основа обучения иностранному языку: дисс. … д. психол. н. М., 2004. 456 с.
  5. Большакова Н. Г. Упражнения для развития языковой догадки на основе контекста // Русский язык за рубежом. 1977. № 3 (47). С. 31-35.
  6. Большой фразеологический словарь русского языка. Значение. Употребление. Культурологический комментарий / отв. ред. В. Н. Телия. М.: АСТ-ПРЕСС КНИГА, 2006. 784 с.
  7. Кабакова С. В. Образное основание идиом: психолингвокультурологические аспекты. München: Verlag Otto Sagner, 2002. 124 с.
  8. Полонникова Е. Г. Обучение русской фразеологии иностранных учащихся на современном этапе // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 10. № 1. С. 99-109.
  9. Пугачева Л. С. Фразеологический минимум в обучении иностранных студентов-филологов русским фразеологизмам, пословицам и поговоркам (на материале фразеосемантического поля «Деятельность человека») // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2011. № 129. С. 192-198.
  10. Сокол М. А. Русские фразеологизмы как средство формирования коммуникативной компетенции иностранных студентов-нефилологов: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2006. 219 с.
  11. Чепкова Т. П. Формирование фразеологической компетенции иностранных студентов при обучении русскому языку // Наука и школа. 2012. № 3. С. 61-66.
  12. Asl F. The impact of context on learning idioms in EFL class // MEXTESOL Journal. 2013. № 37. Iss. 1. P. 1-12.
  13. Boers F., Demecheleer M., Eyckmans J. Etymological elaboration as a strategy for learning idioms // Vocabulary in a Second Language. Amsterdam: John Benjamins, 2004. P. 53-78.
  14. Pimenova N. Comparing idioms in L1 and L2 // Cat Got Your Tongue? Recent Research and Classroom Practices for Teaching Idioms to English Learners around the World. Maryland, 2014. Р. 160-162.
  15. Rohani G., Ketabi S., Tavakoli M. The Effect of Context on the EFL Learners’ Idiom Processing Strategies // English Language Teaching. 2012. Vol. 5. № 9. P. 104-114.
  16. Vasiljevic Z. Effects of verbal definitions and etymological notes on comprehension and recall of L2 idioms // JELTAL. 2014. Vol. 2. № 2. Р. 92-109.

Author information

Ekaterina Gennad’evna Polonnikova

St. Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2020.
  • Published: July 15, 2020.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • коммуникативная компетенция
  • фразеологизмы
  • внутренняя форма
  • языковая догадка
  • система упражнений
  • Russian as a foreign language
  • communicative competence
  • phraseological units
  • inner form
  • language guess
  • system of exercises

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)