• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Specificity of Presentation Discourse in “Instagram” Social Network

Abstract

The paper aims to reveal specificity of functioning of educational service promo-texts as a modern form of the Russian-language presentation discourse in “Instagram” social network. Special attention is paid to analysing Instagram users’ communicative strategies, genre specificity and linguistic peculiarities of promo-texts. Scientific originality of the study involves a comprehensive structural-functional analysis of educational service promo-texts taking into account peculiarities of advertising space and the addresser’s social characteristics. The conclusion is made that a promo-text as a form of presentation discourse acquires new features distinguishing it from other popular genres.

References

  1. Буторина Е. П. Языковые средства и коммуникативные стратегии продвигающих текстов в социальных сетях // Язык и речь в Интернете: личность, общество, коммуникация, культура: сборник статей IV Международной научно-практической конференции (г. Москва, 29 апреля 2020 г.): в 2-х т. / под общ. ред. А. В. Должиковой, В. В. Барабаша. М.: РУДН, 2020. Т. 1. С. 207-217.
  2. Матвеева Е. О. Имидж социальных ролей в современном рекламном тексте: психолингвистический аспект // Человек в информационном пространстве: сборник научных статей (г. Ярославль, 15-17 ноября 2018 г.) / под общ. ред. Т. П. Курановой. Ярославль: РИО ЯГПУ, 2019. С. 119-122.
  3. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса: монография. Волгоград: Парадигма, 2004. 507 c.
  4. Олянич А. В. Презентационный дискурс // Дискурс-Пи: научный журнал. 2015. № 3-4 (20-21). С. 148-150.
  5. Сад-Град [Электронный ресурс]. URL: http://103927.allcorp.ru/ (дата обращения: 14.06.2020).
  6. Светлана Сергеевна Куликова [Электронный ресурс]. URL: https://profi.ru/profile/FilonenkoSS/ (дата обращения: 14.06.2020).
  7. Ухова Л. В. «Продвигающий текст»: понятие, особенности, функции // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 3. С. 71-82.
  8. Шмелёва Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи: сборник научных статей. Саратов: Колледж, 1997. С. 88-98.
  9. annasoldaeva [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/annasoldaeva/ (дата обращения: 14.06.2020).
  10. dr_polovinka [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/dr_polovinka/ (дата обращения: 14.06.2020).
  11. egeveronikasmoler [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/egeveronikasmoler/ (дата обращения: 14.06.2020).
  12. elina_english_ege [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/elina_english_ege/ (дата обращения: 14.06.2020).
  13. english_niko_lomidze [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/english_niko_lomidze/ (дата обращения: 14.06.2020).
  14. mariabatkhan [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/mariabatkhan/ (дата обращения: 14.06.2020).
  15. missobshestvoznanie [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/missobshestvoznanie/ (дата обращения: 14.06.2020).
  16. mur_mur_mash [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/mur_mur_mash/ (дата обращения: 14.06.2020).
  17. new_russian [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/new_russian/ (дата обращения: 14.06.2020).
  18. obschestvoznaika [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/obschestvoznaika/ (дата обращения: 14.06.2020).
  19. sashaberezina [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/sashaberezina/ (дата обращения: 14.06.2020).
  20. xanum_ximik [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/xanum_ximik/ (дата обращения: 14.06.2020).
  21. ymnue_ludi [Электронный ресурс]. URL: https://www.instagram.com/ymnue_ludi/ (дата обращения: 14.06.2020).

Author information

Olga Igorevna Streltsova

Russian State University for the Humanities

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • русский язык
  • продвигающий текст
  • образовательные услуги
  • презентационный дискурс
  • Instagram
  • жанр
  • Russian language
  • promo-text
  • educational services
  • presentation discourse
  • genre

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)