• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Specifics of the English Neologisms of the Conceptual-Thematic Area “COVID-19”

Abstract

The article is devoted to studying the English neologisms. The research objectives are as follows: to identify newly appeared lexical units and to classify them from the viewpoint of their functional load. The paper aims to reveal influence of COVID-19 pandemic as an extra-linguistic phenomenon on neologisms formation in the English language, taking into account mental models. The author compares neologisms that appeared in the period from January 1 to July 1, 2019 and from January 1 to July 1, 2020. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher reveals tendencies of neologisms formation, suggests a thematic classification of neologisms and shows that their origin is associated with the quarantine/self-isolation regime during the pandemic. The research findings are as follows: the author identifies thematic groups of neologisms which serve as examples of how self-isolation accentuates or counteracts the established tendencies.

References

  1. Аксёнова Н. В. Ментальная модель как инструмент при организации обучения иностранному языку в техническом вузе // Иностранные языки: инновации, перспективы исследования и преподавания: материалы III Международной научно-практической конференции / отв. ред. Е. А. Пригодич. Мн.: БГУ, 2020. С. 545-551.
  2. Гацалова Л. Б. Неология как наука в общей парадигме современного языкознания (на материале русского и осетинского языков): автореф. дисс. … д. филол. н. Нальчик, 2005. 43 с.
  3. Кольцова Е. А. Неологизмы английского языка XXI века // Вестник Российского университета дружбы народов. Теория языка. Семиотика. Семантика. 2017. Т. 8. № 3. С. 604-613.
  4. Мельник Ю. А., Штехман Е. А. К вопросу о статусе неологизма в современной лингвистике [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=21100 (дата обращения: 03.07.2020).
  5. Пешкова Д. Ю. Английская неология: способы пополнения вокабуляра на современном этапе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Филологические науки. 2019. № 6 (139). С. 155-160.
  6. Рогова Г. В., Верещагина И. Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе: пособие для учителя. М.: Просвещение, 1988. 224 с.
  7. Снисар А. Ю. Специфика актуализации неологизмов с точки зрения их функциональной нагрузки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 11 (77). Ч. 3. С. 155-159.
  8. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: МГУ, 2004. 368 с.
  9. Уфимцева А. А. Слово в лексико-семантической системе языка. М.: Наука, 1968. 272 с.
  10. https://dictionaryblog.cambridge.org/tag/neologisms/ (дата обращения: 02.07.2020).
  11. https://languagemonitor.com/number-of-words-in-english/no-of-words/ (дата обращения: 30.06.2020).
  12. https://www.multitran.com/m.exe?l1=1&l2=2 (дата обращения: 11.07.2020).
  13. Neologisms that were included into the Cambridge Dictionary list since 01.01.2020 - 01.07.2020 and since 01.01.2019 - 01.07.2019 [Электронный ресурс]. URL: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1x1-Nls15GjEhpIfZTydLe-UXoaQuKq XX6Ahjjt-rQqE/edit#gid=0 (дата обращения: 16.07.2020).
  14. Wortbildung, Syntax und Morphologie: Festschrift für Hans Marchand / hrsg. von. E. Brekle, L. Lipka. The Hague - P.: Mouton, 1968. 250 S.

Author information

Nataliya Valer’evna Aksenova

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • английский язык
  • неолексика
  • неологизмы
  • понятийно-тематическая область COVID-19
  • English language
  • new vocabulary
  • neologisms
  • conceptual-thematic area “COVID-19”

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)