• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Stylistic Peculiarities of Tourist Discourse (by the Example of the English-Language Website visitlondon.com)

Abstract

The paper aims to reveal stylistic peculiarities of the English-language tourist discourse by the material of the website visitlondon.com . Scientific originality of the study involves identifying style-forming means in advertising texts of tourist discourse. An analysis of 123 advertising texts allows identifying 161 tropes, such as epithet, metaphor, hyperbola, metonymy, antithesis, gradation, etc. Among the most frequent stylistic means the authors mention epithet and simple adjective. Epithets and adjectives are distributed into 17 lexico-semantic groups. The analysis of advertising text syntax allows identifying the following syntactic constructions: rhetorical questions, question-answer constructions, imperative constructions, elliptical sentences, sentences with homogenous parts, etc.

References

  1. Алифиренко Н. Ф. Текст и дискурс: учеб. пособие. М.: ФЛИНТА, 2013. 232 с.
  2. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 136-137.
  3. Ермошин Ю. А. О роли и языковых средствах эмоциональной выразительности в официальной публичной речи // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Лингвистика». 2011. № 4. С. 5-10.
  4. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. / под ред. В. И. Карасика, Г. Г. Слышкина. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5-20.
  5. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003. 280 с.
  6. Матьяш О. И. Что такое коммуникация и нужно ли нам коммуникативное образование // Сибирь. Философия. Образование: альманах. Новокузнецк: Институт повышения квалификации, 2002. Вып. 6. С. 36-47.
  7. Погодаева С. А. Языковые средства аргументации во французском туристическом дискурсе: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2008. 234 с.
  8. Попова Е. С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте // Известия Уральского государственного университета. 2002. № 24. С. 276-288.
  9. Розенталь Д. Э., Кохтев H. H. Язык рекламных текстов: учеб. пособие для вузов по спец. «Журналистика». М.: Высш. школа, 1981. 127 с.
  10. Тарнаева Л. П., Дацюк В. В. Туристический дискурс: лингвопрагматические характеристики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2013. № 3. С. 229-235.
  11. Тюленева Н. А. Лингвокогнитивные стратегии позиционирования и продвижения туристических услуг в российской и англо-американской рекламе: дисс. … к. филол. н. Омск, 2008. 286 с.
  12. Филатова Н. В. Дискурс сферы туризма в прагматическом и лингвистическом аспектах: дисс. … к. филол. н. М., 2014. 179 с.
  13. Филатова Н. В. Туристический дискурс в ряду смежных дискурсов: гибридизация или полифония? // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2012. № 3. С. 41-46.
  14. Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Поликодовость. Интертекстуальность. Интердискурсивность. М.: URSS, 2009. 245 с.
  15. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004. 326 с.
  16. Ширяева Т. А. Когнитивная модель делового дискурса. Пятигорск: Пятигорский лингвистический университет, 2006. 256 с.
  17. Cambridge Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org/ (дата обращения: 10.07.2020).
  18. Dijk T. A. van. Ideology: A Multidisciplinary Approach. L.: SAGE, 1998. 365 p.
  19. https://www.visitlondon.com/ (дата обращения: 09.07.2020).

Author information

Anna Viktorovna Zorina

Kazan (Volga Region) Federal University

Karina Muratovna Amirkhanova

Kazan (Volga Region) Federal University

Dina Ruslanovna Khamdeeva

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • дискурс
  • туристический дискурс
  • англоязычный сайт
  • стилистический прием
  • рекламный текст
  • лексико-семантическая группа
  • discourse
  • tourist discourse
  • English-language website
  • stylistic device
  • advertising text
  • lexico-semantic group

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)