• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Ways of Expressing Axiological Attitudes in the English-Language PR-Texts

Abstract

The study aims to determine the most effective methods of conveying axiological attitudes in the English-language PR-texts. Scientific novelty of the research lies in the fact that it is the first work to consider various ways of expressing axiological attitudes in the English-language PR-discourse, to determine their effectiveness in terms of influencing the audience. As a result, it was found that value attitudes can be expressed at linguistic and extralinguistic levels. The most frequent value orientations are of universal nature and instrumental in developing an effective strategy of communication with the audience.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений: оценка, событие, факт. М.: Наука, 1988. 341 c.
  2. Вишнякова О. Д. Рабочая программа дисциплины «Связи с общественностью как коммуникационная деятельность» // Сборник научных и учебно-методических трудов / под общ. ред. С. Г. Тер-Минасовой, М. Г. Бахтиозиной. М.: Университетская книга; КДУ, 2019. Вып. 16. С. 216-229.
  3. Вишнякова О. Д. Языковой знак в референциальном поле культурной памяти социума // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 4. С. 50-66.
  4. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / вступ. ст. Н. Д. Арутюновой, И. И. Челышевой. Изд-е 3-е, стереотип. М.: URSS, 2005. 259 с.
  5. Демьянков В. З. Цивилизационные и культурные ограничения на трансфер знаний в свете концепции В. Н. Телия // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2016. Вып. 53. С. 86-90.
  6. Маслова Ж. Н. К вопросу о возможностях трансфера знаний в форме языкового образа // Когнитивные исследования языка. 2015. Вып. 23. С. 417-425.
  7. Миньяр-Белоручева А. П. Оценка в историческом дискурсе // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2014. Т. 3. № 3. С. 7-11.
  8. Сергиенко П. И. К вопросу о составе терминологической системы предметной области «Связи с общественностью» в английском языке // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 4. С. 19-26.
  9. Тер-Минасова С. Г. Культурные и языковые аспекты национальной безопасности // Язык, литература и культура как грани межкультурного общения: сборник статей и научных сообщений Международного научного семинара (г. Прага, 26 октября 2014 года - 2 ноября 2014 года). Пльзень: Западночешский университет, 2015. C. 21-29.
  10. Berger B. R. The Globalization of PR Education? [Электронный ресурс]. URL: https://www.ipra.org/news/itle/ the-globalization-of-pr-education/ (дата обращения: 20.07.2020).
  11. Bernays E. Crystallizing Public Opinion. N. Y.: Liveright Publishing Corporation, 1923. 219 p.
  12. Black S. Introduction to Public Relations. N. Y.: Modina Press; International Public Relations Association, 1989. 223 p.
  13. Garnett A. C. A Non-Normative Definition of “Good” // Values and Moral Development / ed. by Th. C. Hennessy. N. Y.: Paulist Press, 1976. P. 122-130.
  14. Grunig J., Grunig L. Implications of the IABC excellence study for PR education // Journal of Communication Management. 2003. Vol. 7. № 1. Р. 34-42. DOI: 10.1108/13632540310807232.
  15. Herman E. S., Chomsky N. Manufacturing consent. The political economy of the mass media. N. Y.: Pantheon Books, 2002. 480 p.
  16. Katz J. J. Semantic Theory and the Meaning of ‘Good’ // The Journal of Philosophy. 1964. Vol. LXI. № 23. P. 739-766.
  17. Lippmann W. Public Opinion. N. Y: Harcourt, 1922. 427 p.
  18. Mackie J. L. Ethics. Inventing Right and Wrong. L.: Penguin Books, 1977. 249 p.
  19. Minyar-Beloroucheva A., Sergienko P., Vishnyakova E., Vishnyakova O. Semantic and Cognitive Communicative Aspects of Abbreviation in the Modern English Discourse Varieties // International Journal of English Linguistics. 2020. Vol. 10. № 1. P. 26-36. DOI: 10.5539/ijel.v10n1p26.
  20. Morris Ch. Varieties of Human Value. Chicago - L.: The University of Chicago Press, 1968. 209 p.
  21. Procter and Gambler press-releases [Электронный ресурс]. URL: https://news.pg.com/news-releases/default.aspx (дата обращения: 20.07.2020).
  22. Rosch E. Principles of Categorization // Cognition and Categorization / ed. by J. E. Miller. Hillsdale: Lawrence Erlbaum, 1978. P. 27-48.
  23. Wright G. H. von. The Varieties of Goodness. N. Y. - L.: Routledge and Kegan Paul, 1963. 164 p.

Author information

Polina Igorevna Sergienko

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: July 25, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • англоязычные PR-тексты
  • выражение аксиологических установок
  • стратегии коммуникации
  • English-language PR-texts
  • expression of axiological attitudes
  • strategies of communication

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)