• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Basic Emotions “Joy” and “Fear” in Discourse of the German Online Mass Media

Abstract

The study aims to identify the most significant linguistic means used for representation of emotiveness at the level of the German media discourse. This allows widening the scope of research, including cognitive elements, text-building models into it and analysing various layers of information associated with indicators of the text emotional component. The research is novel in that, for the first time, emotive discourse of online mass media is considered through juxtaposition of two basic emotions, i.e. the emotions “joy” and “fear”. As a result, the authors provide a comprehensive description of emotiveness of the German online mass media discourse, using actualisation of the basic emotions “joy” and “fear” in the text as an example, and prove that emotiveness of the German publicist text is expressed via both lexical and syntactic means and that it is an important part of the event-driven media text.

References

  1. Баранова Н. А., Русяева М. М. Дискурсивный анализ базовых эмоций (на материале немецких онлайн-изданий) // Развитие Северо-Арктического региона в гуманитарной сфере: локальное и глобальное: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Архангельск, 23-25 апреля 2020 г.) / сост. и отв. ред. Л. Ю. Щипицина; Сев. (Арктич.) федер. ун-т им. М. В. Ломоносова. Архангельск: САФУ, 2020. С. 79-83.
  2. Бородкина Г. С. Концепты “Angst” и “Freude” в семантическом пространстве языка: на материале немецкого языка и его австрийского варианта: дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2002. 268 с.
  3. Демьянков В. З. Семиотика событийности в СМИ // Язык средств массовой информации: учебное пособие для вузов / под ред. М. Н. Володиной. М.: Академический проект; Альма Матер, 2008. С. 71-86.
  4. Ионова С. В. Актуальные проблемы лингвистики текста // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики: сб. науч. тр. Владикавказ, 2009. Вып. 11. С. 122-127.
  5. Ионова С. В. Лингвистика эмоций - наука будущего [Электронный ресурс] // Известия ВГПУ. 2019. № 1 (134). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/lingvistika-emotsiy-nauka-buduschego (дата обращения: 04.09.2020).
  6. Ионова С. В. Эмотивность текста как лингвистическая проблема: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград. 1998. 14 с.
  7. Крутова И. Н. Заголовок публицистического текста как формирующий регулянт эмотивно-дискурсивного пространства // Гуманитарные исследования. 2018. № 4 (68). С. 32-36.
  8. Русяева М. М., Баранова Н. А. Эмоция «радость» в публицистическом тексте (на примере немецких онлайн-СМИ) // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2020. № 07/2. С. 170-174.
  9. Чупракова Е. В., Попович Е. С. Особенности репрезентации категории эмотивности в английском публицистическом тексте [Электронный ресурс] // Общество и право. 2014. № 2 (48). URL: https://cyberleninka.ru/article/ n/osobennosti-reprezentatsii-kategorii-emotivnosti-v-angliyskom-publitsisticheskom-tekste (дата обращения: 14.08.2020).
  10. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008. 416 с.
  11. Шаховский В. И. Эмоции как объект исследования в лингвистике [Электронный ресурс] // Вопросы психолингвистики. 2009. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/emotsii-kak-obekt-issledovaniya-v-lingvistike (дата обращения: 14.08.2020).
  12. Angst und Freude [Электронный ресурс]. URL: https://taz.de/Insel-Tourismus-laeuft-an/!5682326/ (дата обращения: 14.09.2020).
  13. Auf dem Sofa um die Welt [Электронный ресурс]. URL: https://www.spiegel.de/reise/fernweh/fernweh-in-corona-zeiten-darum-sind-alte-urlaubsfotos-ein-echter-schatz-a-a4b572ac-d1d4-4824-a551-ad0130ce77a9 (дата обращения: 14.09.2020).
  14. Begeisterung für Urlaubsform Caravaning trotz Corona-Krise ungebremst [Электронный ресурс]. URL: https://www.bbglive. de/2020/06/10/begeisterung-f%C3%BCr-urlaubsform-caravaning-trotz-corona-krise-ungebremst/ (дата обращения: 14.09.2020).
  15. Corona: So leiden unser Darm, der Schlaf und die Psyche unter der Situation [Электронный ресурс]. URL: https://www.freundin.de/lifestyle-gesundheit-corona (дата обращения: 14.09.2020).
  16. DUDEN - Deutsches Universalwörterbuch [Электронный ресурс]. URL: https://www.duden.de/woerterbuch (дата обращения: 10.09.2020).
  17. DWDS - Digitales Wörterbuch der deutschen Sprache [Электронный ресурс]. URL: https://www.dwds.de (дата обращения: 10.09.2020).
  18. “It’s Corona-Time”: Das Virus in den sozialen Medien [Электронный ресурс]. URL: https://www.br.de/nachrichten/ netzwelt/it-s-corona-time-das-virus-in-den-sozialen-medien,RsSe8jo (дата обращения: 14.09.2020).
  19. Jux auf Anstand ist ein Volltreffer [Электронный ресурс]. URL: https://www.bild.de/regional/koeln/koeln-aktuell/koeln-premiere-im-scala-theater-jux-auf-abstand-ist-ein-volltreffer-73099732.bild.html (дата обращения: 14.09.2020).
  20. Robin Ticciati verbreitet Freude [Электронный ресурс]. URL: https://www.tagesspiegel.de/kultur/saisonauftakt-beim-deutschen-symphonie-orchester-robin-ticciati-verbreitet-freude/26208728.html (дата обращения: 14.09.2020).
  21. Spiel-Abbruch in Madrid - Oper wehrt sich gegen Vorwürfe [Электронный ресурс]. URL: https://www.welt.de/ vermischtes/article216201360/Angst-vor-Corona-Spiel-Abbruch-in-Madrid-Oper-wehrt-sich-gegen-Vorwuerfe.html (дата обращения: 14.09.2020).
  22. Trend in der Pandemie: Wandern boomt in der Corona-Krise [Электронный ресурс]. URL: https://www.wiwa-lokal.de/trend-in-der-pandemie-wandern-boomt-in-der-corona-krise/ (дата обращения: 14.09.2020).
  23. Wir entscheiden jetzt, wer die Party nach dem Corona-Ende mitfeiern wird [Электронный ресурс]. URL: https://www.tagesspiegel.de/politik/ja-ich-bin-corona-auch-leid-aber-wir-entscheiden-jetzt-wer-die-party-nach-dem-corona-ende-mitfeiern-wird/26221896.html (дата обращения: 14.09.2020).

Author information

Natalia Alexandrovna Baranova

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

Maria Mihailovna Rusyaeva

All-Russian State University of Justice, Middle-Volga Branch (Saransk)

Natalia Vladimirovna Amosova

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

About this article

Publication history

  • Received: October 1, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • языковая репрезентация базовых эмоций
  • эмотивность текста
  • немецкий медийный дискурс
  • linguistic representation of basic emotions
  • text emotiveness
  • German media discourse

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)