• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Language and Cultural Identity of Phraseological Units with Proper Names in the Italian Publicistic Discourse

Abstract

The article aims to reveal language and cultural identity of phraseological units with proper names in the Italian publicistic discourse. Precedence of proper names in the structure of phraseological units is considered as a basis of their language and cultural identity. The paper has interdisciplinary nature; it is written at the junction of linguo-culturology and phraseology. Scientific originality of the study lies in the fact that the author examines a narrow group of phraseological units - phraseological units with proper names. The research findings are as follows: the author classifies proper names that determine language and cultural specificity of publicistic texts, identifies components of language and cultural identity of the phraseological units under study.

References

  1. Безукладова И. Ю. К вопросу о формировании языковой идентичности в немецком лингвокультурном сообществе // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2020. № 4 (13). С. 207-218.
  2. Буянова Л. Ю. Фразеологизм как этноментальная константа // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 1 (21). С. 80-82.
  3. Герман Н. Ф. Лингвокультурная идентичность субъекта коммуникации // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 11 (149). С. 63-66.
  4. Герман Н. Ф. Лингвокультурная идентичность субъекта современной межкультурной коммуникации: автореф. дисс. … к. культурологии. Челябинск, 2009. 23 с.
  5. Леонтович О. А. Русские и американцы: парадоксы межкультурного общения. М.: Гнозис, 2005. 351 с.
  6. Coronavirus, ad Avellino le suore producono le mascherine [Электронный ресурс]. URL: https://video.repubblica.it/edizione/napoli/coronavirus-ad-avellino-le-suore-producono-mascherine/356809/357373?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).
  7. Custodero A. Calabria, Morra: “Calabresi saperavo Santelli malata. Hanno classe politica che si meritano” [Электронный ресурс]. URL: https://www.repubblica.it/politica/2020/11/19/news/calabria_centrodestra_morra_lasci_antimafia_indegno_su_santelli_-275059499/?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).
  8. De Vito L. Società fantasma per puntare ai ristori Covid [Электронный ресурс]. URL: https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2021/04/21/societa-fantasma-per-puntare-ai-ristori-covidMilano07.html?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).
  9. Mastrobuoni T. Soeder l’incontenibile e Laschet il moderato [Электронный ресурс]. URL: https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2021/04/12/soeder-lincontenibile-e-laschet-il-moderato-due-per-il-dopo-merkel16.html?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).
  10. Moncalieri, i Moderati l’insidia per Montagna [Электронный ресурс]. URL: https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2020/09/18/moncalieri-i-moderati-linsidia-per-montagnaTorino02.html?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).
  11. Preve M. Genova, tasse evase sulle banane da una società [Электронный ресурс]. URL: https://genova.repubblica.it/cronaca/2021/03/22/news/genova_tasse_evase_sulle_banane_da_una_societa_il_fisco_condannato_a_risarcire_le_dogane_per_oltre_un_milione-293343068/?ref=search (дата обращения: 04.05.2021).

Funding

The publication is prepared with the financial support of the Fund for Perspective Research of Chelyabinsk State University, 2021.

Author information

Elena Olegovna Shapovalova

PhD

Chelyabinsk State University

About this article

Publication history

  • Received: May 5, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • лингвокультурная идентичность
  • фразеологизм
  • имя собственное
  • прецедентность
  • публицистический стиль
  • language and cultural identity
  • phraseological unit
  • proper name
  • precedence
  • publicistic style

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)