• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Ways of Organising Pedagogical Discourse

Abstract

The research aims to identify models for ways of organising pedagogical discourse by analysing texts of foreign language study guides. The article focuses on the structure of pedagogical discourse and ways of its realisation in the English language study guides in a higher education institution. Scientific novelty of the paper lies in identifying eight main models for ways of organising pedagogical discourse: argumentative, argumentative-descriptive, descriptive, communicative, communicative-narrative, communicative-descriptive, communicative-argumentative and narrative. As a result of the study, the authors have determined the main patterns in realisation of the ways of organising pedagogical discourse peculiar to these models.

References

  1. Авлова Т. Б. Анализ художественного дискурса как средство совершенствования коммуникативной компетенции иностранцев-нефилологов: дисс. … к. филол. н. СПб., 2005. 244 с.
  2. Английский глагол: новая грамматика для всех: учебник / под ред. А. В. Кравченко. Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 1997. 69 с.
  3. Антонова Н. А. Педагогический дискурс: речевое поведение учителя на уроке: автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2007. 19 с.
  4. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Большой энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 136-137.
  5. Бариев П. Т. Конструирование субъектности в педагогическом дискурсе: автореф. дисс. … к. пед. н. Ижевск, 2004. 19 с.
  6. Белинова Н. В. Учебно-воспитательный дискурс как средство формирования коммуникативных умений будущих педагогов дошкольного образования: дисс. … к. пед. н. Киров, 2005. 196 с.
  7. Бенвенист Э. Общая лингвистика / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Прогресс, 1974. С. 270-284.
  8. Брюшинкин В. Н. Системная модель аргументации // Трансцендентальная антропология и логика: труды Международного семинара «Антропология с современной точки зрения» и VIII Кантовских чтений. Калининград: Изд-во КГУ, 2000. С. 133-155.
  9. Виноградов С. И. Нормативный и коммуникативно-прагматический аспекты культуры речи. Культура русской речи и эффективность общения. М.: Наука, 1996. 139 с.
  10. Димова Г. В. Основные стратегии французского университетского педагогического дискурса: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2004. 343 с.
  11. Ивин А. А. Основы теории аргументации. М.: ВЛАДОС, 1997. 352 с.
  12. Комина Н. А. Организационный дискурс в учебной ситуации: монография. М.: Тверской гос. ун-т, 2004. 164 с.
  13. Костюшкина Г. М., Баребина Н. С. Аргументация и концептуальная систематика речи и речевой деятельности // Концептуальная систематика аргументации / под ред. Г. М. Костюшкиной. М.: Флинта, 2016. С. 10-70.
  14. Костюшкина Г. М., Колмогорова А. В. Когнитивный механизм речевой коммуникации // Концептуальная систематика речевой коммуникации / под ред. Г. М. Костюшкиной. Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 2014. С. 9-54.
  15. Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: курс лекций. М.: Гнозис, 2001. 270 с.
  16. Михальская А. К. Педагогическая риторика: история и теория: учебное пособие. М.: Академия, 1998. 432 с.
  17. Остражкова Н. С. Обучение пониманию содержательного компонента педагогического дискурса лекции (английский язык, языковой вуз): автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2004. 18 с.
  18. Черник В. Б. Фатические речевые жанры в педагогическом дискурсе и тексте урока: дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2002. 243 с.
  19. Черниховская Н. О. Разговорный английский - без проблем!: учебник. М.: Эксмо, 2014. 241 с.
  20. Чубарова Ю. Е. Функционально-структурные особенности и просодические средства выражения дискурсивных элементов англоязычного учебно-научного дискурса: дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2009. 169 с.
  21. Block A. A. “It’s alright, ma (I’m only bleeding)”: Education as the practice of social violence against the child // TABOO: The Journal of Culture and Education. 1995. № 1. Р. 121-142.
  22. Cannella G. S. Deconstructing Early Childhood Education: Social Justice and Revolution. N. Y.: Peter Lang, 1997. 240 p.
  23. Charaudeau P. Grammaire du sens et de l’expression. P.: Hachette Livre, 1992. 924 p.
  24. Cotton D., Favley D., Simon K. Intermediate Market Leader. Business English Course Book. 3rd edition. Pearson Longman, 2012. 178 p.
  25. Sinclair J., Coulthard M. Towards an Analysis of Discourse // Advances in Spoken Discourse Analysis / ed. by M. Coulthard. L. - N. Y.: Routledge, 1992. P. 79-88.
  26. Tullis G., Trappe T. New Insights into Business. Student’s Book. Harlow: Longman, 2010. 172 p.

Author information

Galina Maksimovna Kostushkina

Dr

Baikal State University, Irkutsk

Svetlana Alexandrovna Rybalko

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: December 14, 2020.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • педагогический дискурс
  • модели способов организации педагогического дискурса
  • реализация способов организации педагогического дискурса
  • pedagogical discourse
  • models for ways of organising pedagogical discourse
  • realisation of ways of organising pedagogical discourse

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)