• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

“Ginger” by I. Talkov: Cognitive Mechanisms to Overcome Negative Self-Identification

Abstract

The paper aims to describe the initial self-identification model of I. Talkov’s cognitive-pragmatic program. Scientific originality of the study lies in the fact that I. Talkov’s creative work is for the first time analysed through the lens of the modern cognitive theory. The research findings are as follows: by the example of the song “Ginger”, the authors reveal the cognitive mechanisms to overcome negative self-identification. Having recognized inadequacy of programmed stereotyped perception, the lyrical hero reinterpreted the cognitive block content. Applying programmed actions, he shifts emphasis from “the Other” (bearer of the imposed stereotype) to His Own Self realized through creativity and sport. It becomes a basis of a renewed self-identification strategy.

References

  1. Алефиренко Н. Ф., Маслова Ю. В. Рок-поэтический текст как дискурс // Язык. Текст. Дискурс. 2014. № 12. Ч. 2. С. 24-30.
  2. Гавриков В. А. Русская песенная поэзия как текст. Брянск: Брянское СРП ВОГ, 2011. 634 с.
  3. Иванов Д. И. Ранняя самоидентификационная модель когнитивно-прагматической программы К. Кинчева: «Пророк героической квазирелигии» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 5. С. 1596-1601.
  4. Иванов Д. И. Теория синтетической языковой личности: в 2-х т. Иваново: ПресСто, 2016. Т. 1. Логоцентрическая модель синтетической языковой личности: структура и общие вопросы (на материале русской рок-культуры). 360 с.
  5. Иванов Д. И., Лакербай Д. Л. Когнитивная гуманитарная семиотика: в 2-х кн. Иваново: ПресСто, 2020. Кн. 2. Терминология. Аналитические портреты. 256 c.
  6. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010. 264 с.
  8. Кнабе Г. С. Рок-музыка и рок-среда как формы контркультуры // Кнабе Г. С. Избранные труды. Теория и история культуры. М. - СПб.: Летний сад; РОССПЭН, 2006. С. 20-50.
  9. Кормильцев И., Сурова О. Рок-поэзия в русской культуре: возникновение, бытование, эволюция // Русская рок-поэзия: текст и контекст. Тверь: ТвГУ, 1998. С. 5-39.
  10. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 6-17.
  11. Лозинская Е. В. Когнитивное литературоведение: авторы, методы, перспективы // Человек: образ и сущность. 2010. № 1. С. 192-226.
  12. Свиридов С. В. Рок-искусство и проблема синтетического текста // Русская рок-поэзия: текст и контекст. Тверь: ТвГУ, 2002. Вып 6. С. 5-32.
  13. Тальков И. В. Монолог: стихи, воспоминания, дневники. М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. 416 с.
  14. Щирова И. А., Гончарова Е. А. Многомерность текста: понимание и интерпретация: учебное пособие. СПб.: Книжный Дом, 2007. 472 с.

Author information

Dmitry Igorevich Ivanov

PhD

Xi'an International Studies University, The People’s Republic of China

Ying Deng

PhD

Xi'an International Studies University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: July 5, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • когнитивно-прагматическая программа (КПП)
  • когнитивный блок (КБ)
  • программный стереотип восприятия (ПСВ)
  • конструктивный/деструктивный статус
  • самоидентификация
  • cognitive-pragmatic program
  • cognitive block
  • programmed stereotyped perception
  • constructive/destructive status
  • self-identification

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)