• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Evaluativeness Role in the American Pre-Election TV Ads Strategies: Diachronic Aspect

Abstract

The article analyses evaluativeness role in implementing the American pre-election TV ads strategies in the diachronic aspect. Scientific originality of the paper is conditioned by the fact that dynamics of the pre-election TV ad genre is still poorly investigated and also by the fact that the genre dynamics is considered taking into account the evaluative component of the pre-election discourse distinguished by a high pragmatic potential. The study is conducted by the material of three corpuses of the American pre-election TV ads classified according to the historical periods: 1952-1972, 1976-2000, 2004-2020. The research findings are as follows: the author identifies changes in the choice of evaluation objects, reveals the growing role of certain strategies using evaluation as a means of manipulative influence. The conducted analysis allows concluding on prevalence of negative evaluation in the modern American pre-election discourse.

References

  1. Ваулина С. С. Оценочность и модальность: специфика межкатегориальных отношений // Модальность как семантическая универсалия: сб. науч. тр. / под ред. И. Ю. Куксы. Калининград: Изд-во РГУ им. И. Канта, 2010. С. 42-50.
  2. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. Изд-е 2-е, доп. М.: Едиториал УРСС, 2002. 280 с.
  3. Гайкова О. В. Предвыборный дискурс как жанр политической коммуникации: на материале английского языка: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2003. 210 с.
  4. Добросклонская Т. Г. Лингвистические способы выражения идеологической модальности в медиатекстах // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2009. № 2. С. 85-94.
  5. Зятькова Л. Я. Субъективная модальность политического дискурса: на материале российских, британских и американских печатных СМИ: дисс. … к. филол. н. Тюмень, 2003. 249 с.
  6. Томская М. В. Оценочность в социальном рекламном дискурсе: дисс. … к. филол. н. М., 2000. 200 с.
  7. Чудинов А. П. Дискурсивные характеристики политической коммуникации // Политическая лингвистика. 2012. № 2 (40). С. 53-59.
  8. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса: дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2000. 431 с.
  9. Austermühl F. The great American scaffold: Intertextuality and identity in American presidential discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2014. 338 p.
  10. Clinton - 1992 - Second [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/1992/second (дата обращения: 10.05.2021).
  11. Clinton - 2016 - Just One [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://livingroomcandidate.org/commercials/2016/just-one (дата обращения: 10.05.2021).
  12. Dukakis - 1988 - On Your Side [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/1988/on-your-side (дата обращения: 10.05.2021).
  13. Eisenhower - 1952 - Never Had It So Good [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/1952/never-had-it-so-good (дата обращения: 10.05.2021).
  14. Eisenhower - 1956 - Women Voters [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/1956#/video/1956-r-women-voters-500.mp4 (дата обращения: 10.05.2021).
  15. Gore - 2000 - Ian [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/2000/ian (дата обращения: 10.05.2021).
  16. Obama - 2008 - Something [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/2008/obama-love-10-web#/video/2008-d-something-500.mp4 (дата обращения: 10.05.2021).
  17. Reagan - 1980 - Podium [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/1980/podium (дата обращения: 10.05.2021).
  18. Sandvik M. Argumentation in broadcast election campaign discourse: Towards a rhetorical reconstruction // The Pragmatics of Political Discourse: Explorations across Cultures / ed. by A. Fetzer. Amsterdam: John Benjamins, 2013. P. 69-101.
  19. Trump - 2020 - Meet Phony Kamala Harris [Электронный ресурс] // The Living Room Candidate: Presidential Campaign Commercials 1952-2020. URL: http://www.livingroomcandidate.org/commercials/2020#/video/2020-r-meet-phony-kamala-harris-500.mp4 (дата обращения: 10.05.2021).

Author information

Tatiana Alexandrovna Melnichuk

North-Eastern Federal University, Yakutsk

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • предвыборный дискурс
  • стратегии
  • тактики
  • динамика
  • оценочность
  • pre-election discourse
  • strategies
  • tactics
  • dynamics
  • evaluativeness

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)