• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Cinematographicity of E. G. Vodolazkin’s Prose

Abstract

The paper aims to identify the role of traditional cinematic techniques, such as montage, focalization, view rotation, etc., in organizing artistic space of E. G. Vodolazkin’s novels. Scientific originality of the study involves a comprehensive analysis of the writer’s visual poetics. The research material includes, among other works, the novels “Brisbane” (2018) and “The Island Absolution” (2020), which have not been previously investigated in the domestic literary criticism. The role of montage techniques in organizing the intra-textual and intertextual space of the novels is revealed. As a result, it is found that the key features of the writer’s artistic manner are the following: cinematographicity, visual richness, visibility of the literary text.

References

  1. Васиярова О. А. Визуализация в прозе Д. И. Рубиной ХХI века: «Холодная весна в Провансе», «Окна»: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2019. 18 с.
  2. Водолазкин Е. Г. Авиатор. М.: АСТ, 2017. 410 с.
  3. Водолазкин Е. Г. Брисбен. М.: АСТ, 2019. 410 с.
  4. Водолазкин Е. Г. Лавр. М.: АСТ, 2015. 440 с.
  5. Водолазкин Е. Г. Оправдание Острова. М.: АСТ, 2021. 405 с.
  6. Генис А. А. Довлатов и окрестности. М.: Вагриус, 2004. 286 с.
  7. Горький М. Собрание сочинений: в 30-ти т. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1953. Т. 23. 463 с.
  8. Драч И. Г. Поэтика романа-монтажа: на материале американской, немецкой и русской литератур: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2013. 22 с.
  9. Евгений Водолазкин подписал контракт на экранизацию своего романа [Электронный ресурс]. URL: https://teletype.in/@vodolazkin/evgenij-vodolazkin-podpisal-kontrakt-na-ekranizaciyu-svoego-romana (дата обращения: 02.07.2021).
  10. Журавель О. Д. Визуальная поэтика Евгения Водолазкина // Знаковые имена современной русской литературы. Евгений Водолазкин / под ред. А. Скотницкой, Я. Свежего. Краков: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegozut, 2019. С. 97-108.
  11. Кино: энциклопедический словарь / под ред. С. И. Юткевича. М.: Сов. энциклопедия, 1987. 832 с.
  12. Куряев И. Р. Кинематографичность отечественной прозы рубежа XX-XXI веков: дисс. … к. филол. н. Саранск, 2021. 342 с.
  13. Левина Т. В. Эссенциализм киноавангарда // Идеи и идеалы. 2012. № 4. С. 159-174.
  14. Лихачёв Д. С. Поэтика древнерусской литературы. Л.: Художественная литература, 1979. 415 с.
  15. Мартьянова И. А. Кинематографичность литературного текста (на материале современной русской прозы) // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 1. С. 136-141.
  16. Мартьянова И. А. Киновек русского текста: парадокс литературной кинематографичности. СПб.: Сага, 2001. 224 с.
  17. Набоков В. В. Русский период. Собрание сочинений: в 5-ти т. СПб.: Симпозиум, 2009. Т. 2. 784 с.
  18. Немцев М. В. Стилевые приемы кинематографа в литературе русского зарубежья первой волны: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2004. 22 с.
  19. По «Авиатору» снимут полнометражный фильм [Электронный ресурс]. URL: https://evgenyvodolazkin.ru/po-aviatoru-snimut-polnometrazhnyj-film (дата обращения: 02.07.2021).
  20. Раппапорт А. Г. К пониманию поэтического и исторического смысла монтажа // Монтаж: литература, искусство, театр, кино / под ред. Б. В. Раушенбаха; сост. М. Б. Ямпольский. М.: Наука, 1988. С. 14-22.
  21. Сорокина Н. В. Романистика Л. М. Леонова: структурно-типологическая парадигма: автореф. дисс. … д. филол. н. Тамбов, 2006. 52 с.
  22. Тарнаруцкая Е. В. Монтаж и фрагментарная проза: к вопросу о разграничении техник // Известия Самарского научного центра РАН. 2012. № 2-1. С. 230-234.
  23. Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977. 577 с.
  24. Шкловский В. Б. Энергия заблуждения: книга о сюжете. М.: Советский писатель, 1981. 352 с.
  25. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения: в 6-ти т. М.: Искусство, 1964. Т. 2. 588 с.
  26. Эйзенштейн С. М. Монтаж. М.: Музей кино, 2000. 592 с.

Funding

The publication is prepared under financial support of the Russian Fund of Fundamental Research, project № 20-312-90048 “E. G. Vodolaskin: Novelistic Prose Poetics”.

Author information

Denis Sergeevich Gudin

Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: July 3, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • Е. Г. Водолазкин
  • литературная кинематографичность
  • монтаж
  • интермедиальность
  • русская литература
  • E. G. Vodolazkin
  • literary cinematographicity
  • montage
  • intermediality
  • Russian literature

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)