• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Specifics of “Artistic Consciousness” in Female Travelogue of the First Half of the XIX Century (Based on the Notes of E. A. Avdeeva)

Abstract

The aim of the research is to highlight and characterize the variants of fictionalization of documentary travelogue, the methods of orientation towards precedent texts as a means of expressing the subjective and personal attitudes of the writing subject. The article, based on the notes of E. A. Avdeeva (“Notes and Remarks about Siberia” and “Memories of Irkutsk”), clarifies the specificity of the author’s special strategy - a woman’s view of the journey itself and the way of describing it, reveals the mechanism of text generation of a story about a journey from the point of view of the author’s “artistic consciousness”; the researcher substantiates the legitimacy of studying the female author’s strategy in documentary travelogue against the background of the literary tradition (the development of female literary creativity during the period of emancipation). The scientific novelty of the research lies in studying the specificity of the female author’s strategy in Russian documentary travelogues of the first half of the XIX century (based on the notes of E. A. Avdeeva). As a result, it was proved that in female documentary travelogue of the first half of the XIX century, an analysis of the methods of fictionalization makes it possible to determine the specifics of the “artistic consciousness”, the implicit orientation of the travel writer towards the “feminist literature” of this period.

References

  1. Авдеева Е. А. Воспоминания об Иркутске // Отечественные записки. 1848. Т. 58. № 5. Отд. 8.
  2. Авдеева Е. А. Записки и замечания о Сибири. М., 1837.
  3. Авдеева Е. А. Записки о старом и новом русском быте. СПб.: Тип. Штаба воен.-учеб. заведений, 1842.
  4. Белецкий А. Тургенев и русские писательницы 30-60-х гг. // Творческий путь Тургенева: сб. ст. / под ред. Н. Л. Бродского. Петроград: Сеятель, 1923.
  5. Ган Е. А. Идеал. М.: Директ-Медиа, 2011.
  6. Милюгина Е. Г., Строганов М. В. Травелог как документальный жанр. Статья первая // Русский травелог XVIII-XX веков: маршруты, топосы, жанры и нарративы / под ред. Т. И. Печерской, Н. В. Константиновой. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2016.
  7. Николаенко Н. (Шамонина Н. Д.) Чудачка // Русский вестник. 1858. Т. 18.
  8. Панаева А. Я. Пасека // Современник. 1849. Т. 18.
  9. Русская литература XIX века в гендерном измерении: опыт коллективного исследования / науч. ред. Е. Н. Строганова. Тверь: Лилия Принт, 2004.
  10. Савкина И. Л. Провинциалки русской литературы (женская проза 30-40-х годов XIX века). Wilhelmshorst: Verlag F. K. Gopfert, 1998.
  11. Савкина И. Л. Разговоры с зеркалом и зазеркальем. Автодокументальные женские тексты в русской литературе первой половины XIX века. М.: Новое литературное обозрение, 2007.
  12. Шоре Э. Елена Ган - русская Жорж Санд? // Пол. Гендер. Культура: немецкие и русские исследования. М., 2000. Вып. 2 / под ред. Э. Шоре, К. Хайдер, Г. Зверевой.

Author information

Natalya Vladimirovna Konstantinova

PhD

Novosibirsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • беллетризация
  • травелог
  • женская авторская стратегия
  • художественное сознание автора
  • Е. А. Авдеева
  • fictionalization
  • travelogue
  • female author’s strategy
  • author’s artistic consciousness
  • E. A. Avdeeva

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)