• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Realization of Additional Educational Programs for Special Disciplines Teachers on the Basis of Andragogy Principles

Abstract

The paper aims to reveal the specificity of organizing additional foreign language education for special disciplines teachers on the basis of andragogy principles. The article describes additional educational programs developed by Foreign Languages Department and aimed to improve special disciplines teachers’ methodical and professionally oriented foreign-language communicative competence. Scientific originality of the study involves justifying the thesis that andragogy principles should be taken into account when developing adult education programs. The research findings are as follows: the author reveals the specificity of implementing additional educational programs for special disciplines teachers and proves that reliance on andragogy principles helps to raise learners’ level of satisfaction.

References

  1. Вершловский С. Г. Взрослость как категория андрагогики // Вопросы образования. 2013. № 2.
  2. Витвицкая Л. А. Организация взаимодействия субъектов образовательного процесса // Высшее образование в России. 2009. № 7.
  3. Гордина О. В. Принципы образования взрослых и пути их реализации в деятельности Высшей народной школы // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 3.
  4. Громкова М. Т. Андрагогика: теория и практика образования взрослых: учеб. пособие для системы доп. проф. образования; учеб. пособие для студентов вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005.
  5. Змеев С. И. Андрагогика: основы теории, истории и технологии обучения взрослых. М.: Per Se, 2007.
  6. Казакова М. А. Понятие и сущность андрагогического взаимодействия в отечественных и зарубежных исследованиях // Russian Journal of Education and Psychology. 2017. № 1.
  7. Кирсанов А. А. Индивидуализация учебной деятельности как педагогическая проблема. Казань: Издательство Казанского университета, 1982.
  8. Кларин М. В. Инновационное образование: уроки «несистемных» образовательных практик // Теория образования и обучения. 2014. № 1.
  9. Колесникова И. А., Марон А. Е., Тонконогая Е. П. Основы андрагогики: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2003.
  10. Копылова А. В. Реализация андрагогического подхода в системе повышения квалификации педагогов // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 3 (11).
  11. Кукуев А. И. Андрагогика: этимология и употребление термина в зарубежной науке // Проблемы современного образования. 2010. № 5.
  12. Мардахаев Л. В. Основы общей, специальной и социальной педагогики: учебное пособие для студентов гуманитарных факультетов университетов. М. - Тула: Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л. Н. Толстого, 2007.
  13. Онушкин В. Г. Теоретические основы образования. Проблемы непрерывного образования: педагогические кадры. Псков, 1996.
  14. Прокопенко М. В. Анализ удовлетворенности студентов использованием интеграционных связей при изучении высшей математики // Педагогика высшей школы. 2017. № 2 (8).
  15. Суйкова О. А. Андрагогические принципы в реализации непрерывного образования взрослых // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2018. № 4 (37).
  16. Толкачева Н. А. Взрослый человек как субъект обучения. 2017. URL: http://cprsob.ru/load/17-1-0-48
  17. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. М., 1990.
  18. Чернякова И. Л. Индивидуализация обучения как инновационная идея современной педагогики: историко-культурный контекст // Инновации в образовании. Вестник Нижегородского университета им. Лобачевского. 2009. № 4.
  19. Billington D. D. Seven Characteristics of Highly Effective Adult Learning Programs. 2000. URL: https://umsl.edu/~henschkej/henschke/seven_characteristics_of_highly_effective_adult_learning_programs.pdf
  20. Caruth G. D. Meeting the needs of older students in higher education Participatory. 2014. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED552755.pdf
  21. Chan S. Applications of andragogy in multi-disciplined teaching and learning // Journal of Adult Education. 2010. № 39 (2). URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ930244.pdf
  22. Filin S. А. Intracompany training management systems: Evaluation and Modelling. Almaty, 2015.
  23. Henschke J. A Global Perspective on Andragogy: An Update // Proceedings of the Commission on International Adult Education [CIAE] Pre-Conference, American Association for Adult and Continuing Education [AAACE] Conference / ed. by M. Boucouvalas. 2008. Vol. 1. URL: https://umsl.edu/~henschkej/articles/added-02-10/11.pdf
  24. Jarvis P. Adult Education and Lifelong Learning. Theory and practice, 3rd. ed. L.: Routledge, 2004.
  25. Knowles M. S. Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1984.
  26. Knowles M. S., Elwood F. H., Richard A. S. The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington, MA: Elsevier, 2005.
  27. Reischmann J. Lifewide learning - Challenges for Andragogy // Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation. 2017. URL: https://www.researchgate.net/publication/331092987_Lifewide_learning_-_Challenges_for_Andragogy
  28. Schreurs J., Dumbraveanu R. A shift from teacher centered to learner centered approach // International Journal of Engineering Pedagogy. 2014. № 4 (3).

Author information

Leila Kliment’evna Salnaia

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • профессионально ориентированная коммуникативная компетенция
  • профессиональная компетентность
  • андрагогика
  • повышение квалификации
  • предметно-языковое интегрированное обучение
  • professionally oriented communicative competence
  • professional competence
  • andragogy
  • advanced training
  • content and language integrated learning

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)