• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Experimental Study on the Acquisition of Native Idioms by Preschoolers (Psycholinguistic Approach)

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal the process of native idioms acquisition by preschoolers at the age of 4 to 7, to identify the difficulties preschoolers come across while learning idioms. The article considers the problems of forming preschoolers’ active and passive vocabulary, describes the factors influencing idiomatic expressions perception, emphasizes the necessity of an interdisciplinary approach to this issue. Scientific originality of the study involves developing a set of psycholinguistic tests aimed to analyze the process of idioms acquisition at the preschool stage of speech ontogenesis. The following conclusions are justified: from the age of four children can perceive and understand the figurative meaning of idioms, idioms perception is determined by gender peculiarities of thinking.

References

  1. Алексеева М. М., Яшина В. И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: учеб. пособие для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Академия, 2000.
  2. Арчакова Д. А., Доброва Г. Р. Различия в активном и пассивном лексиконе мальчиков и девочек младшего школьного возраста // Комплексные исследования детства. 2020. № 1.
  3. Бородич А. М. Методика развития речи детей. М.: Просвещение, 1981.
  4. Глозман Ж. М., Шевченко И. А. Проблема синдрома дефицита внимания с гиперактивностью и подходы к его коррекции // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 4 (56).
  5. Елисеева Н. Н., Горобец Е. А. Восприятие идиом русскоговорящими детьми: материалы для нейролингвистического опросника // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 4 (50).
  6. Ерастова Д. А. Идиоматика в речи современного подростка // Научная дискуссия: вопросы филологии и методики преподавания иностранных языков: сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции (г. Нижний Новгород, 08-09 апреля 2021 г.). Нижний Новгород: Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина, 2021a.
  7. Ерастова Д. А. Идиоматика: сохранить нельзя уничтожить // Жизнь языка в культуре и социуме - 8: Материалы международной научной конференции (г. Москва, 28-29 мая 2021 г.). М.: Институт языкознания Российской академии наук, 2021b.
  8. Кулагина И. Ю., Колюцкий В. И. Возрастная психология: полный жизненный цикл развития человека: пособие для студ. высш. учеб. заведений. Изд-е 2-е. М.: Сфера, 2008.
  9. Лалаева Р. И., Серебрякова Н. В. Формирование лексики и грамматического строя у дошкольников с ОНР. СПб., 2003.
  10. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997.
  11. Лурия А. Р. Язык и сознание. Изд-е 2-е. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1998.
  12. Савицкий В. М. Основы общей теории идиоматики. М.: Гнозис, 2006.
  13. Ушакова О. С. Закономерности овладения родным языком. Развитие языковых и коммуникативных способностей в дошкольном детстве. М.: Сфера, 2018.
  14. Ушакова О. С., Яшина В. И. Особенности формирования языковой личности в дошкольном детстве // Язык и актуальные проблемы образования: Материалы V Международной научно-практической конференции (г. Москва, 21 января 2020 г.). М.: Диона, 2020.
  15. Фразеологический словарь русского языка / сост. М. И. Степанова. СПб.: Виктория плюс, 2003.
  16. Langlotz A. Idiomatic Creativity. A Сognitive-linguistic model of idiom-representation and idiom-variation in English. Basel: University of Basel, 2006.
  17. Liu D. Idioms: Description, comprehension, acquisition, and pedagogy. N. Y.: Routledge, 2008.

Author information

Diana Alekseevna Erastova

Russian University of Transport; Moscow Region State University, Moscow; Mytishchi

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • идиоматика
  • детская речь
  • активный и пассивный словарь
  • речь дошкольников
  • речевой онтогенез
  • phraseology
  • children's speech
  • active and passive vocabulary
  • preschoolers’ speech
  • speech ontogenesis

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)