• Original research article
  • January 31, 2022
  • Open access

Storytelling Technology in Viral Advertising as a Way of Appealing to Young People’s Values (by the Example of the Branded Content of Food Products “Uncle Vanya”)

Abstract

The paper examines the linguistic mechanisms of appealing to the target audience of young people by means of the storytelling technology in viral advertising. The research aims to identify and analyse verbal components of the storytelling technology in projection advertising that appeal to young people’s value attitudes. Scientific novelty of the research lies in conducting a comprehensive linguoculturological and semiotic analysis of language markers of the storytelling technology appealing to the basic values of young people, as well as in studying the specifics of linguistic embodiment of the key idea of branded content. The obtained results have shown that the main linguistic mechanisms of the storytelling technology are appeal to precedents, desterotyping, as well as communication of values through various kinds of associative-dissociative language techniques.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие для студ. фак. иностр. яз. вузов. М.: Academia, 2003.
  2. Боева Г. Н. Сторителлинг как новая PR-технология // Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2020. № 2 (39).
  3. Булатова Э. В. Стилистика текстов рекламного дискурса: учеб. пособие. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2012.
  4. Гусева Е. С. Отличие контент-маркетинга от рекламы // Вестник евразийской науки. 2018. № 8.
  5. Комиссарова Л. М., Васильева А. С., Горбань Е. Е. Сторителлинг как коммуникационная технология // PR и реклама в изменяющемся мире. 2017. № 17.
  6. Кузовенкова А. И. Сторителлинг как новая медиатехнология. Челябинск: Челябинский государственный университет, 2019.
  7. Лазарева Э. А. Стилистика рекламы. Екатеринбург: Архитектон, 2005.
  8. Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2001.
  9. Москаев А. В. Интернет плюс маркетинг: на границе между покупателем и продавцом // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2017. № 2. URL: https://grebennikon.ru/article-32zh.html
  10. Симакова С. И., Енбаева А. П., Исакова Т. Б. Мультимедийный сторителлинг - теоретическое осмысление // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. 2019. № 1.
  11. Терпугова Е. А. Рекламный текст как особый тип императивного дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Кемерово, 2000.
  12. Утюганов А. А., Яницкий М. С., Серый А. В. Нарративные технологии формирования ценностно-смысловых ориентаций личности: психологическое содержание и применение в образовательной практике. Кемерово, 2019.
  13. Ушаков Д. Н. Толковый словарь современного русского языка: св. 110000 слов. ст. / под ред. Н. Ф. Татьянченко. М.: Альта-Пресс, 2005.
  14. Федоров А. И. Фразеологический словарь русского литературного языка. М.: Астрель; АСТ, 2008.
  15. Челканова Е. А. Сторителлинг как технология эффективных коммуникаций // Перспективы науки и образования. 2017. № 5.
  16. Чеховская С. А., Иванова В. М. Вирусный маркетинг // Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 3.
  17. Шульц Д., Шульц Ф. Брендология: правда и вымыслы о брендинге / пер. с англ. В. В. Волкова. М.: РИПОЛ классик, 2006.

Funding

The reported study was funded by the RFBR and the EISR as a part of research project number 21-011-31221 (Ural Federal University).

Author information

Irina Anatolyevna Chemezova

PhD

Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: December 15, 2021.
  • Published: January 31, 2022.

Keywords

  • сторителлинг
  • рекламный текст
  • вирусная реклама
  • нарратив
  • брендированный контент
  • storytelling
  • advertising text
  • viral advertising
  • narrative
  • branded content

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)