• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Realia Names as a Qualitative Parameter of Text Complexity (by the Material of the Unified State Examination in the Russian Language)

Abstract

The aim of the paper is to determine the types of cultural words functioning within and excluded from the Unified State Examination in the Russian language, as well as their number in examination texts. Scientific novelty lies in developing a technology for modifying original texts according to the requirements of examination discourse. As a result of the study, it has been found that realia names are intentionally excluded from the secondary examination text in the process of text adaptation and that their total number does not exceed 5%, thus contributing to the correct interpretation of the text by the graduate during the examination.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. Изд-е 2-е, стер. М: УРСС; Едиториал УРСС, 2004.
  2. Болотнова Н. С. Филологический анализ текста: уч. пособие. Изд-е 4-е. М.: Флинта; Наука, 2009.
  3. Валгина Н. С. Теория текста: уч. пособие. М.: Логос, 2003.
  4. Вербицкая М. В. Теория вторичных текстов (на материале современного английского языка). М.: Изд-во МГУ, 2000.
  5. Виноградов В. С. Введение в переводоведение (общие и лексические вопросы). М., 2001.
  6. Влахов С. И., Флорин С. П. Непереводимое в переводе. М.: Международные отношения, 1980.
  7. Гак В. Г. Языковые преобразования. М.: Языки русской культуры, 1998.
  8. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: КомКнига, 2007.
  9. Демоверсии, спецификации, кодификаторы ЕГЭ: русский язык. 2010-2017. URL: http://www.old.fipi.ru/ege-i-gve-11/demoversii-specifikacii-kodifikatory
  10. Дьякова А. А. Вторичная репрезентация текстового содержания при интердискурсивной адаптации // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2009. № 1 (9).
  11. Кисельников А. С. Экзаменационный текст: сущность, специфика, функции (на материале русского и английского языков): дисс. … к. филол. н. Казань, 2017.
  12. Реформатский А. А. Термин как член лексической системы // Проблемы структурной лингвистики / под ред. С. Шаумян. М.: Наука, 1968.
  13. Сунгатуллина Д. Д. Конститутивные параметры дискурса экзаменационного испытания // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 3 (168).
  14. Сунгатуллина Д. Д. Особенности отбора текстов для письменного экзаменационного дискурса (на материале итогового аттестационного испытания по родному языку в России и Англии. Раздел «Чтение») // Материалы XII Международной конференции Лингвистической ассоциации преподавателей англ. яз. МГУ им. М. В. Ломоносова. М., 2015.
  15. Сунгатуллина Д. Д. Экзаменационный текст: вторичность, функции, сложность (на материале русского и английского языков): дисс. … к. филол. н. Казань, 2018.
  16. Яхиббаева Л. Н. Вторичность как онтологическая характеристика учебного текста и дискурса: дисс. … к. филол. н. Уфа, 2009.
  17. Graesser A. C., Forsyth C. Discourse Comprehension // Oxford Handbook of Cognitive Psychology / ed. by D. Reisberg. Oxford: Oxford University Press, 2003.
  18. McNamara D. S., Graesser A. C., McCarthy P. M., Cai Z. Automated Evaluation of Text and Discourse with Coh-Metrix. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
  19. Newmark P. A Textbook of Translation. L.: Prentice Hall, 1998.

Author information

Dilyana Damirovna Sungatullina

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

Yuliya Nickolaevna Gorelova

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

Liliya Agzamovna Latypova

PhD

Каzan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 21, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • вторичный экзаменационный текст
  • номинации реалий
  • этно- и культурномаркированные лексические единицы
  • экзаменационный дискурс
  • прецедентные феномены
  • secondary examination text
  • realia names
  • cultural words
  • examination discourse
  • precedent phenomena

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)