• Original research article
  • June 30, 2022
  • Open access

Ambivalent Evaluativity of Russian Vocabulary: The Lexeme «интеллигент» against the Background of the Chinese Language

Abstract

The aim of the study is to identify the foundation of ambivalent evaluativity of the lexeme «интеллигент» (“a member of Russian intelligentsia”) in the Russian language against the background of the Chinese language. A targeted analysis of various approaches to lexicographic interpretation of the evaluative content of the specified lexeme in dictionaries of various types made it possible to identify stable fixation of evaluative ambivalence of the lexeme in the Russian lexicographic tradition. The involvement of findings of free-association experiments in the analysis and their comparison with the Chinese language account for scientific novelty of the study. The results of the study allowed the researchers to draw conclusions about the asymmetry of the semantic volume, associative potential and evaluative content of the corresponding lexemes in the Russian and Chinese languages, which can be attributed to the national distinctness of the corresponding linguocultural types.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Событие. Оценка. Факт. М.: Наука, 1988.
  2. Балли Ш. Французская стилистика / пер. с франц. М.: Изд-во иностр. лит., 1961.
  3. Большой академический словарь русского языка: в 27-ми т. СПб.: Наука, 2007. Т. 7. И - Каюр / под ред. К. С. Горбачевича.
  4. Васильева Г. М., Ян Хайянь. Лексема «интеллигент» в толковых словарях русского и китайского языков: сопоставительное описание // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2017. № 184.
  5. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: Наука, 1985.
  6. Карасик В. И., Дмитриева O. A. Лингвокультурный типаж: к определению понятия // Аксиологическая лингвистика: лингвокультурные типажи: сб. науч. тр. / под ред. В. И. Карасика. Волгоград: Парадигма, 2005.
  7. Мокиенко В. М., Никитина Т. Г. Толковый словарь языка Совдепии. СПб.: Фолио-пресс, 1998.
  8. Национальный корпус русского языка (НКРЯ). 2022. URL: https://ruscorpora.ru/new/search-main.html
  9. Русский ассоциативный словарь: в 2-х т. М.: АСТ, 2002. Т. 1. От стимула к реакции: ок. 7 000 стимулов / под ред. Ю. Н. Караулова.
  10. Русский семантический словарь. Толковый словарь, систематизированный по классам слов и значений / под общ. ред. Н. Ю. Шведовой. М., 2002.
  11. Скворцова А. А. Теоретические подходы к исследованию интеллигенции как социальной группы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Социология. Политология». 2014. № 4.
  12. Скляревская Г. Н. Оценка в современном русском языке // Stadia Slavica Finlandensia. Helsinki, 1997. Tomus XIV.
  13. Словарь сочетаемости слов русского языка / под ред. П. Н. Денисова, В. В. Морковкина. М.: Русский язык, 1983.
  14. Телия В. Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Наука, 1986.
  15. Толковый словарь русского языка / под ред. Т. Ф. Ефремовой. М.: Русский язык, 2000.
  16. Толковый словарь русского языка: в 4-х т. / под ред. Д. Н. Ушакова. М.: Наука, 1994. Т. 1.
  17. Ян Хайянь. Ассоциативный потенциал лексем «интеллигент» и «интеллигенция» в содержании обучения русскому языку китайских студентов-филологов // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70).
  18. 辞海 / 夏征农. 上海, 2009 (Цыхай («Море слов») / под ред. Сянь Чжэннуна. Шанхай, 2009).
  19. 现代汉语词. 第6版. 北京, 2012 (Современный китайский словарь. Изд-е 6-е. Пекин, 2012).

Author information

Haiyan Yang

PhD

Zaozhuang University, The People’s Republic of China

Galina Mikhailovna Vasilieva

Dr

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: May 3, 2022.
  • Published: June 30, 2022.

Keywords

  • языковая оценочность
  • лингвокультурный типаж «русский интеллигент»
  • номинанты лингвокультурного типажа
  • linguistic evaluativity
  • linguocultural type “a member of Russian intelligentsia”
  • naming units of a linguocultural type

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)