• Original research article
  • July 29, 2022
  • Open access

Verbalisation of Acoustic Images in P. Pabst’s Novel “Ich sehe das, was ihr nicht seht. Eine blinde Strafverteidigerin geht ihren Weg” / “I See What You Cannot See. Blind Female Criminal Defense Lawyer Goes Her Own Way”

Abstract

The aim of the study is to generalize, in accordance with the semantic groups, the repertoire of the lexical units that nominalize acoustic images in the novel. The scientific novelty lies in the fact that the object of analysis is a written German-language text created by a blind author. For the first time, the object of analysis is the verbalization of auditory images as a means of conceptualizing the reality of people with visual impairments. As a result, it has been proved that the compensatory function of hearing in visual deprivation is reflected in the variety of the lexical means that thematize acoustic images.

References

  1. Бабушкин А. П., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика и семасиология: монография. Воронеж: Ритм, 2018.
  2. Баранов А. Н., Добровольский Д. О. Постулаты когнитивной семантики // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 1997. Т. 56. № 1.
  3. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Тамбов: Изд-во Тамб. ун-та, 2001.
  4. Быкова Е. Б. Образ будущего подростков и юношей со зрительной депривацией // Теория и практика общественного развития. 2014. № 1.
  5. Ирхин Ю. В. Дискурс-анализ: сущность, подходы, методология, проектирование // Социально-гуманитарные знания. 2014. № 4.
  6. Кибрик А. А. Анализ дискурса в когнитивной перспективе: дисс. … д. филол. н. М., 2003.
  7. Полякова Н. П. Этническая идентичность слепых подростков-билингвов в аспекте их успешной социальной интеграции // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 5-4 (107).
  8. Саматова А. В. Основные типы затруднений при восприятии некоторых выразительных средств русского языка людьми с глубокими нарушениями зрения // Вестник Московского государственного университета леса - Лесной вестник. 2007. № 1.
  9. Соколов В. В. Психолого-педагогические особенности обучения школьников со зрительной депривацией работе на персональном компьютере // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 2.
  10. Федорова О. В. Экспериментальный анализ дискурса. М.: Языки славянской культуры, 2014.
  11. Bedny M., Pascual-Leone A., Dravida S., Saxe R. A Sensitive Period for Language in the Visual Cortex: Distinct Patterns of Plasticity in Congenitally versus Late Blind Adults // Brain and Language. 2012. Iss. 122 (3).
  12. Hersh M. Deafblind People, Communication, Independence, and Isolation // Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2013. Iss. 18 (4).
  13. Lemmens M. Cognitive Semantics // The Routledge Handbook of Semantics / ed. by N. Riemer. L. - N. Y.: Routledge, 2015.
  14. Martins A. T., Faísca L., Vieira H., Gonçalves G. Emotional Recognition and Empathy Both in Deaf and Blind Adults // Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2019. Iss. 24 (2).
  15. Pabst P., Seul S. M. Ich sehe das, was ihr nicht seht. Eine blinde Strafverteidigerin geht ihren Weg. Berlin: Hanser Verlag, 2014.
  16. Rodríguez Fuentes A., Ortega J. Are There Any Differences between the Texts Written by Students Who Are Blind, Those Who Are Partially Sighted, and Those with Normal Vision? // Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal). 2019. Iss. 20.

Author information

Oksana Mikhailovna Ladosha

PhD

National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

About this article

Publication history

  • Received: June 10, 2022.
  • Published: July 29, 2022.

Keywords

  • акустические образы
  • дискурс-анализ
  • незрячий автор
  • немецкий язык
  • acoustic images
  • discourse analysis
  • blind author
  • German language

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)